Alla inlägg under juli 2009

Av Lundqvist - 24 juli 2009 10:41

Idag den 24 juli så hurrar vi för Johan som fyller 35 år.

Stort grattis till dig.


Av Lundqvist - 23 juli 2009 19:17

Det var kallt i luften idag så vi beslöt oss tidigt för att ta en tripp till Grekland. Det skulle vara varmare där hade dom lovat.

Resan tog bara 20 min så landade vi på Zorbra. Så nära Grekland man kan komma på så kort tid men inte var det varmare där inte.

Dom hade klara problem att placera oss för det var fullbokat sas det. Jag kan lova att det var inte mer än 10 personer på uteserveringen så länge vi satt där.

Nu ska jag inte låta som en tjurgubbe men man blir sån ibland.

Maten var mycket bra, en del käka pizza, andra kött och barnen pannkakor.

Vi hade en trevlig middag och barnen kunde leka mellan tuggorna. Det är klart bra ställe när man har barn med sig.

Efter middagen var jag otroligt sugen på en mjukglass med saltlakrits strössel vid ICA men tro det om ni vill, det var stängt. Fick åka hem och peta i mig en ruta mörk choklad istället :((


Någon grek kanske


En annan grek kanske


Häng i baren


och lite gott att dricka


God mat #1


God mat #2



 Kalinichta




Av Lundqvist - 23 juli 2009 07:24

När vi köpte vårt lilla paradis 2002 så satte jag upp ett litet löfte för mig själv och det löd: "Starta aldrig ett nytt projekt innan du avslutat det tidigare". Ett mycket bra löfte tycker jag men det är dock svårt att hålla och man behöver heller inte gå till överdrift när det gäller löftet.

Jag håller dock fast vid att i sak så är det helt rätt.


Vår förstukvist är inte klar ännu för det återstår det där lilla extra som gör att man är riktigt nöjd. Taktegel, grunden, slutmålning och lite piff.


Så därför ska jag nu smygstarta mitt sommarprojekt 2 innan jag är klar

med projekt 1.


Projekt Nr 2

Källare

Ett projekt som jag tyvärr måste erkänna att jag har startat tidigare med ej slutfört. För ett par år sedan så bytte jag ena sidan av taket så nu är det dax för sida nr 2.

Det skall även bytas dörr, bytas panel, målas och en del cement jobb.

Det största problemet jag har med källaren och som jag inte vet hur jag ska få bukt med är att det trycker upp vatten på golvet när det regnar mycket.

Har funderat en hel del men jag tror det är ett STORT jobb. Funderar lite på om man ska låna Jannes cementbladare och guta ett nytt golv. Mmm, får klura lite på det.




Av Lundqvist - 22 juli 2009 19:25

Idag har det varit en rätt lugn dag. Tog en sväng till Nortan med Janne, Maria och Noel för att hämta lite prylar på Ahlsell. Maria och Noel skulle byta ett par skor p.g.a att Eddie hade fel på sitt måttband när Noel's fot skulle mätas. Janne och jag fick i godan ro vandra runt i vår leksaksaffär.

Jag önskar Janne lycka till med beredaren.


 När jag kom hem från Nortan så högg jag lite ved med min nyinköpta yxa. Den var riktigt bra vill jag lova och efter det lite gräsklippning.


Efter gräsklippningen kände jag mig lite krasslig och var tvungen att besöka våra 2 läkare, Emil och Leah, som tur är finns här på Sofielund. Efter en liten behandling så var jag på G igen och billigt var det ocskå. Det kostade mig bara ett antal majskrokar. (Snygg tröja va?)


Idag var det Eva som stod för middagen och det var en riktig höjdare vill jag lova.

- Grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde och stenbitsrom

Till det serverades ett mörkt bröd och ett väl kylt vitt vin

 - Frasvåfflor (eller Råfflor enligt Leah) med laktosfri grädde (för fridens skull) och jordgubbssylt.

Kan även säga att barnen älskade soppan.


Hur gott som helst

Middag i SOLEN


Vad händer i morgon? Jag utlovar:

- Fisketur

- Pizza hos greken


Låter väl som en spännande dag.


Som sagt Janne:  Bona fortuna


PS: Ni som är intresserade av hur det var på kosafarin är välkomna att gå in på Daniels Blogg: http://www.daniellundqvist.info/


Av Lundqvist - 21 juli 2009 19:50

Idag har det varit en bra jobbardag. Jag har varit helt fokuserad på att bygga en trappa till den berömda förstukvisten och Eva har målat vitt med god hjälp av Susanne. Fick även ett uppdrag av hustrun att hämta hem en sten som hon såg för första gången för c:a 7 år sedan som hon gärna ville ha framför trappan.

Daniel var på direkt och sa: "Den tar jag själv". Jag kan säga att han var jäkligt glad att han hade storebror med sig när det så var dax att lyfta.

Lilla Eva är numera mycket glad. Efter 7 år så ligger nu stenen på plats.

Allt ska nu målas 1 gång till och sen återstår

- att bygga en bänk

- att spika läkt och lägga tegel på taket

- att fixa till grunden (prio 2000)

Sen ska jag fira att sommarens projekt nr 1 är avslutat. Otroligt vad lång tid det tog.


För övrigt så har jag provat den nyinköpta motorsågen av märket Meec och jag kan återigen konstatera att snålheten bedrar visheten. Efter en Farbror Melker upplevelse så startade skiten till slut. Positivt: Den funkade bra när den väl startade.


I morgon blir det nog en tur med båten. Emil var sugen på en tur så vi kanske plockar ihop lite mask och metar lite.

Tror även att det är dax (vet ni att vissa retar sig på denna stavning) att starta projekt #2.


De die in diem

Eva har fotat en av sin 200 Dahlior


After work


Målar nissor


Inte ett öga torrt


Av Lundqvist - 20 juli 2009 19:35

Idag har det varit vilodag ifrån vårt lilla arbetsläger. Det behöver man ibland. Skönt och kul att göra något annat.

Så idag blev det en tripp till Väsby för att gå på kalas. Lilla Ines fyller som sagt 2 år idag och mycket snart kl. 20:20 för 2 år sedan såg hon världen.


Mormor, Morfar, Morbror Daniel och kusinerna Emil och Leah åkte till kalaset.

Vi sjöng och hurrade för Ines och jag tror att alla presenter var uppskattade.


Problemet var att jag var OTROLIGT kaffesugen när jag kom och när Ines öppnade en present innehållande ett pusset så skulle hon självklart lägga pusslet klart innan nästa  present öppnades. Tilläggas ska att Ines är jättebra att lägga pussel men kaffesuget var stort och jag kände att det tog lång tid. :))

Så nästa present. Ajdå, Lego. Jaja ett snabb bygge av det också. David körde på så det gick något snabbare.

Låter jag som en dålig morfar som bara är fixerad på kaffet och annat godis. Nej så är det inte men när väl kaffet serverades så var det en riktig njutning vill jag lova.


Vi säger tack till Ines för ett härligt kalas.

Emil hugger in på en nybakad bulle


Leah väntar till någon ska säga varsågod


En fin dockvagn i present


Syster Emma är snäll och hjälper lillasyster


Blåsa ut ljus är inte det lättaste


Fick en fin solskyddsdräkt inför resan till Cypern


Ines med sina fina toffsar


Många fina paket


Av Lundqvist - 20 juli 2009 08:07

Idag säger vi hipp hipp hurra för Ines som fyller 2 år.

Ines 2 år

Av Lundqvist - 19 juli 2009 19:14

Idag var det ytterligare påfyllning i stugan när Fam. Lundqvist kom upp så nu är det fullt i stugan. Det är ju så roligt när alla är här på landet.


Vill på detta sätt meddela att vi inte kan ta emot fler nattgäster för tillfället. Dagsbesök är hjärtligt välkomna.


 Idag har jag jobbat hela dagen med förstukvisten men det blir ingen bild på den idag. Jag tror ni är skittrötta på en massa bilder där ni ser att det inte har hänt något alls. Det är ju så med byggen att man jobbar och sliter på rätt bra men det syns ingen skillnad.


Idag bjöds det på korvgryta till middag. Det var riktigt gott.

Chorizo, falukorv, ölkorv, vitabönor, kidneybörnor, lök, kelda, grädde, minimajs, potatis. Där har ni receptet.


I morgon är det födelsedagkalas hemma i Väsby. Lilla Ines fyller 2 år och vi tar en tripp till Väsby för ett litet kalas.


För alla som vill veta så kan jag tala om att det är söndagkväll just nu och vissa bör tänka på göra lite söndagsvård inför morgondagen.


Ovido - Quiz & Flashcards