Alla inlägg under februari 2010

Av Lundqvist - 28 februari 2010 12:32

Läste på Jannes blogg att TV:n hade blivit kapad hemma hos dem. Eva-Britt ville se Let´s dance och Janne ville se OS. Eva-Britt vann.


Hos mig är det värre än så. Som ni säkert märkt så har Eva hackat sig in på min blogg och det är hög tid att byta lösenord. Det som är lite jobbigt är att det troligtvis inte räcker med det eftersom Eva är min korr. läsare och kan ändra vad hon vill. Det betyder att jag måste korr. läsa när hon har korr. läst.


I morgon går vi in i sommartidsmånaden

  


I slutet av dagens inlägg så har Eva lagt till "Jag hör talgoxen". Det har inte jag skrivit kan jag säga. Tro nu inte att jag inte hör talgoxen för det gör jag fortfarande men jag skulle inte skriva om det. Jag skriver inte så och det vet ni.

Inte nog med det. Innan vi skulle åka hem idag så kastade hon ut mig på taket i bara understället utan livlina och ville att jag skulle skotta av taket. Det kunde sluta illa för det är en fallhöjd på c:a 2 meter.


    

Ha de bra

Av Lundqvist - 28 februari 2010 10:01

  

Grattis tjejer. Ni är super.

  


Vi har som vanligt haft en riktigt skön helg på landet. Vi har tagit det så lugnt har knappt varit utanför dörren förutom ett rätt hårt arbetspass med snön. Har dock lagt skott kruten på sånt som är viktigt och skippat att skotta gångar.


Det är väl det här som är viktigast att skotta. En liten trång gång till bastun och att poolen inte har för mycket snö på sig.

    


  


  




För övrigt så har vi haft mysigt. Ätit gott, tittat på OS, sovit middag och så var det ju också melodifestivalen. Jag återkommer till det.


  

Lite nya fina detaljer som inhandlades i Nora har fått en fin plats på vedspisen och vi blev så sugna på våfflor så var tvugna att våffla lite.

   


   

Eva tycker det är toppen när hon får laga middagen på vedspisen och jag uppmuntrar henne gärna till det. Ju mer vedspismatlagning ju mindre kilowatt.

Undrar ni vad som ligger i pannan? Svaret är, oxrullader. Mycket gott.


I går var det som sagt melodifestival dax och varje gång jag tittar så blir jag förvånad över kvaliten. Jag tycker att det altid är en låter som sticker ut mer än de andra men resten är inga höjdare. Har det till viss del med åldern att göra eller...?

Det var bättre förr. Östen Warnebring, Gunnar Viklund, Lill-Babs, Bröderna Djup, det var grejer det. (det får stå för Fredrik, liten kommentar från mig frugan).

Nedan kommer min rangordning och jag börjar bakifrån.


Plats nr. 7

  

Kom bara ihåg att jag inte gillade låten och den sitter inte fast alls.

 

Plats nr. 6

  

Nej jag tycker inte att det är någon större överraskning när Peter står på scenen.

 

Plats nr. 5

  

Sorry Sibel, du har en super bra röst men den här låten är inte bra. Det kan ju inte du rå för men ingen låt för mitt tycke och smak.


Plats nr. 4

  

Pernilla har också en bra röst men det känns som jag hört den här låter förut


Plats nr.3

  

Ser ut och låter som Harpo (kommer ni ihåg honom, det var ju det jag sa att det var bättre förr) En hyffsad låt och jag tycker den hade något som fastnade.


Plats nr. 2

  

Nu börjar vi närma oss. Gillade låten och framträdandet. Tyvärr gick dom inte vidare vilket var helt fel . (tycker jag alltså)


Plats nr. 1

  

En riktig höjdare denna vecka. Anna  har en mycket speciell röst som jag gillar och jag tycker låten var kanon. Tror det här kan gå riktigt långt.

Tror Anna blir årets vinnare


Ja det var allt för denna gång.

Har jag glömt en låt? Nej det kan inte vara möjligt men Eva påminde mig om att jag inte hade skrivit något om Py Bäckman och det är ju helt sant.

I ärlighetens namn så hade jag inte glömt det utan det var helt medvetet. Ursäkta mig men det måste ju vara ett skämt. Om den hade gått vidare så var det absolut bättre förr. T.o.m Svante Thuresson och Lill Lindfors med Trumme Lumma  på min kastrull hade slagit Py med hästlängder.

  



Idag ser jag fram emot 5 milen och jag håller mina tummar hårt för att Anders Södergren tar hem det. Han är värd det.


Ha en bra söndag så hörs vi någon dag. Inte lika ofta som förr men håll ut, det kommer en vår och en sommar. Jag hör talgoxen.





  


Av Lundqvist - 14 februari 2010 17:30

Tänkte att jag skulle ta er med på en weekend resa till Åkerby Herrgård som ligger strax norr om Nora. Det kommer bli en hel del bilder för att ge er rätt känsla av en helt fantastisk helg som vi tillbringade tillsammans med Eva-Britt o. Janne.


Vi stack iväg tidigt på lördag morgon. Klockan slog 7:30 när vi lämnade Väsby och GPS'en talade om att vi skulle vara framme 10:20 vid Åkerby så det är ju inte en speciellt lång resa. Vi hade dock bestämt oss för att stanna och fika någonstans på vägen.



Fika stoppet blev i Köping på ett härligt café i gammal klassisk stil.

kaffe, smörgås och ett weinerbröd. Mums säger jag, helgen har börjat bra.   

   


Vid 10 tiden var vi framme i Nora för att strosa runt lite i stan. Det var lite kallt så vi sprang ut och in i affärerna för att inte frysa för mycket.


I den här blev vi kvar rätt så länge. Det fanns hur mycket som helst att titta på och det blev också ett antal fina inköp.

  


Eva-Britt är klar med sina inköp.

 

Själv hittade jag en hatt.   


Efter ett par timmar i Nora så var vi nyfikna på Åkerby. Innan resan gick vidare så hittade vi ett nytt litet café som vi gärna ville testa.



Här har vi lite bilder ifrån den otroligt vackra herrgården och vädret går ju inte av för hackor. Visst håller ni med om det?

              



      


På sommaren så är det säkert helt underbart här.

  

 

 

På eftermiddagen så tog vi en liten fika med tillbehör och spelade lite biljard. Måste säga att vi har ju alla våra stilar om hur detta spel funkar och skall utföras.

    

 

  

 

Sen var det hög tid för att snygga till oss inför kvällens middag och det

gjorde vi med en riktigt härlig bastu men innan vi klev in i värmen så bjuder traditionen att avnjuta champagne och jordgubbar. Det smakade super gott.

  

 


Nu var vi riktigt hungriga och blev serverade en kanon middag.

 

Ber om ursäkt om jag hunnit äta innan fotot togs men hungern var stor.

Förrätt: Skaldjurssoppa, kryddad med pernod och ett par pilgrimsmusslor

  

 

Varmrätt: Oxfilé med någon typ av potatiskrokett och en karljohansvamps rulle av filodeg.

  

 

Dessert: Glass med varma hallon

  

 

Efter middagen var det så dax för lite rolig frågesport och dans till ett 2 manna band. Alla utom en av oss tyckte det var jätte roligt att dansa och njöt musiken och dansen som aldrig förr. Jag måste väl avslöja att det är jag som inte var fullt lika lycklig över dansen. Nog om detta.


Efter ett antal rundor biljard och ungefär lika många pilsner så var det dax för sängen.

ZZZZZZZZZZZZZZZ


Söndagen vaknade vi till en klarblå himmel och det var så vackert att det är svårt att återge.

Vi åt frukost kl 8:30 och tog sen en helt underbar promenad.


Titta och njut

         


Efter en lång promenad var det dax att packa ihop och dra oss hemåt. Vi bestämde oss för att ta vägen förbi Lindesberg. Det var inte så mycket att se förutom ett trevligt litet café.

Återigen har jag hunnit trycka i mig halva semlan innan korten blev till.

   


Vi har som sagt haft det helt underbart och man känner att det ger så mycket till kropp och själ att göra dessa resor. Vi håller redan på att planera inför höstens resa och jag kan redan nu avslöja att då är det Dalarna och Tällberg som gäller.

Roligt för er att veta då jag kommer att blogga om denna resa också.


Fanns det inga minus poster med Åkerby. Jo visst fanns det. Här kommer några:

- Dubbelrummen var ingen höjdare. Ingen direkt charm.

- Även byggnaden vi sov i hade noll charm. Därför inget kort på den.

- Frukosten var så där.

       - Brödet var dåligt

       - Ingen leverpastej

       - Ingen frukt

       - Lite lite av allt


Allt annat var perfekt. Servicen, maten, personalen, herrgården-

Kan även säga att dom vi reste med var helt perfekta. Kunde inte vara bättre.

Tack Eva-Britt och Janne för ett mycket trevligt sällskap. Ser fram emot Tällberg.

Det kommer bli kanon. (I Tällberg dansar man inte. Det vet jag)


Av Lundqvist - 7 februari 2010 18:53

Vaknade upp som vanligt vid halv 6 tiden. Varför kan jag inte sova på morgonen. Gick upp en sväng och tittade om jag såg några rådjur men icke. Gick och la mig och väckte Eva. Frågade varför hon sov så gott när inte jag kunde sova. Hon var inte så pratsam men hon vaknade i varje fall. Eva gick upp och kokade lite kaffe till sig och sen låg vi och läste tills jag blev så trött så jag somnade igen. Eva kunde inte somna om, konstigt tyckte jag, det som är så skönt.


Vid 10 tiden så kom solen till slut fram och det blev en klarblå himmel. Vad kan man annat göra än att klä sig fö ren LÅNG promenad.

Vi gick vår vanliga runda men vek sedan av mot Senneby-Hakens stugområde för att ta oss till havet.

   


Det var inte speciellt många som var ute och någon större mängd post har ju inte heller delats ut här.

   


Väl framme vid Haken så tog jag på mig badbyxorna och simmade runt lite och tittade på alla underbara stalaktiter. Tänkt hur många år det tagit att bilda dessa skönheter.

       


Eva tyckte det var mysigare att sitta och njuta i solens sken.

   


Det är bra vackert eller hur?

  



Efter 3 timmars promenad så kom vi hem till stugvärmen och det var inte utan att vi gärna ville sätta på bastun och njuta av den och sen ta en tupplur innan middagen. Nu blev det istället att packa ihop och ta sig hemåt. Vi ska inte klaga vi har haft det otroligt skönt.

Nu är jag laddad för 1 veckas hårt arbete. När helgen sen kommer så ska vi åka iväg till Åkerby Herrgård med Eva-Britt och Janne och  njuta av en romantisk weekend. Det är ju Alla Hjärtans Dag denna helg. (Bara så ni vet)


Jag önskar er alla en mycket bra vecka och hörs vi inte i veckan så hörs vi i helgen.


PS: Har jag berättat att jag köpte en ny PC (ledsen Leffe men det blev en PC)


Av Lundqvist - 6 februari 2010 15:17

Idag har det varit en härlig dag här ute i Roslagen. Vi har inte gjort så mycket idag förutom haft det skönt. Vi har dock tränat våra muskler och det är ju skönt.

Det är ju som sagt otroligt mycket snö i landet Sverige men det känns som om det mesta ändå har fallit här på Väddö.

Det var bara att ta fram den lilla kyffeln och köra igång. Den här gången får det räcka med att skotta lite gångar så man kommer fram till alla hus. Den största utmaningen var att skotta av poolen men nu är det gjort.

Jag som har så mycket prylar (tycker en del) undrar varför jag inte har köpt en stor, stor skovel. En sån där som man skjuter framför sig. Jaja nu är det gjort för denna gång.     



För övrigt så ville Eva testa sin nya spark och ta den långa slingan. Vid frukosten sa hon att jag kunde sitta på och hon sparka men det sket sig efter 50 meter. Hon sa att jag var för tung. Så medans hon sparkade på så gick jag.

Det blev en promenad på 2 tim. Skönt men varmt tyckte jag. Skönt och otroligt varmt tyckte Eva.



   Här ser vi Eva komma glidande med sitt nya vrålåk.

Det är så otroligt mycket spår av djur i snön. Tror det är rådjur för den mesta. Ibland undrar jag hur dom tänker. T.ex på den här bilden. Vad är syftet.

  



På eftermiddagen när vi kom in så tog jag ett nytt träningspass som min vän Janne har lärt mig. Jag tränade rodel. Efter ett antal träningspass så tycker jag nu att jag behärskar det bra. Man lägger sig på rygg i soffan och ligger alldeles stilla. Efter ett litet tag så känder man att kroppen domnar bort långsamt och till slut så minns man inget mer förens man går i mål eller vaknar upp som en del kallar det.

Vad återstår då av denna dag: 
- En härlig bastu
- En god rom och lite snacks
- Kalops tillagad på vedspisen (det är inte vanlig kalops det)
- Rött vin
- Melodifestivalen 

Till sist:
När jag var liten så löste min mamma alltid melodikrysset. Det var en helig stund att varje lördag klockan 10:00 lyssna och lösa krysset. Ibland hade hon krysset i dagens tidning men ibland så fanns det inte någon tidning och då fick hon rita det själv.

Idag så kan vi som vill lösa melodikrysset när vi vill. 
Eva och jag satt idag med var sin PC med krysset uppladdat var för sig och hade surfat in till SR och så tävlade vi mot varann. Vissa saker kunde jag inte och förr så fick man acceptera det och blev inte färdig med krysset. Själv blev jag avslöjad av Eva.. jag satt och sökte på Google. Är det att fuska? Ja jag vet inte.  
Var det bättre för? På ett sätt kanske det var det. Man såg fram emot något på ett annat sätt än idag.

Nu måste jag tyvärr sluta för idag. Ska titta på "På spåret" från igår på SVT Play.

Ha det bra så ses vi nog i morgon.

Jag viskar:  Glöm inte att det är Alla Hjärtans dag nästa helg.

Av Lundqvist - 5 februari 2010 17:04

Jag vill bara tala om för er att det är helt underbart att vara ute på landet och i detta fantastiska vinterlandskap.

Det är ju så att det är nu vi går in i vintermånaden. Frågan är vad detta ska sluta.

I morgon blir det fler bilder och äventyr.


  

Månadens bild: Februari = Vintermånad

  

Eva har tjatat i månader att hon vill ha en spark och jag pallade inte för trycket längre så det blev ett inköp idag.

Hon har lovat att skjutsa mig runt Senneby i morgon.

Nu ligger man på plus igen och kan börja tänka på nästa investering.

 

  

Undrar hur många bilder jag har tagit på torpet men jag tröttnar aldrig.

 

Vi ses i morgon.

Ha en bra fedagkväll.

Ovido - Quiz & Flashcards