Alla inlägg under oktober 2010

Av Lundqvist - 31 oktober 2010 18:41

I fredagskväll åt vi havets läckerheter. Krabba, räkor, skaldjurspaté

I lördags åt vi underbara strömmingsflundror med potatismos

I dag söndag åkte Eva hem för att jobba och jag fick fixa middagen själv.

  

Kan meddela att det funkade utmärkt med vin till denna läckerhet


Smaklig spis

Av Lundqvist - 31 oktober 2010 17:22

Nä det har varit mycket lugnt på den fronten här ute. Jag åkte ju ändå in till stan (läs Älmsta) i morse för att köpa lite godis om det skulle komma några busfrön men icke. Så nu får jag sitta här i min ensamhet och käka upp allt själv. Jaja ingen skada skedd.


Helgen har varit bra. Har fixat med köket så att allt ska vara klart inför hantverksinvationen i morgon. Nu har jag gjort så långt jag kan göra innan mina favorit hantverkare kommer. Jag var tvungen att placera ut några av skåpen för att se hur det kommer bli.

  


Eva tog sig an fläkten så nu är den som ny.

  


Vårt kök är numera placerat på toaletten/duschen och det kan man väl leva med i ett par dagar till. Jag har i och för sig inte lidit så mycket av det. Jag har besökt rummet ett flertal tillfällen med då bara i syftet vad det ska användas till. Eva har däremot använt båda "rummen" ett antal gånger.

  


I lördags tog vi en riktigt lång och skön promenad. Det var nog inte meningen att den skulle bli riktigt så lång men vi testade en ny slinga som vi inte hade gått förut. Det blev en 3 timmars och 1,6 mil. Nike+GPS är en jäkligt bra App.

När vi kom hem var vi totalt slut men nöjda och glada ändå. En skön promenad men det krävs att ha lite bränsle i fickan när man går så här långt. Det hade vi inte denna gång men man lär så länge man lever.

Vackert var det.

            


När jag såg den här rakan så tog mitt bränsle slut kan jag lova. Som tur va så var det inte så långt kvar.

  


Nu är det vintertid eller normaltid som vissa kallar det och mörkret kommer tidigt. Det är rätt så varmt ute ändå men jag gillar inte att mörkret kommer så tidigt.

För att glädja er alla så vill jag bara tala om att Eva och jag åker till Egypten och värmen om två veckor. Såg precis att det var 28gr och sol där nere idag. Tusan va varmt. Undrar hur mycket pengar jag kommer göra av med på iskalla pilsner.

Javisst jag, vi har ju All Inclusive.


Jag återkommer till er snart så ni vet hur det har funkat för mig här ute på landet.

Ha en riktigt bra vecka.

Av Lundqvist - 29 oktober 2010 15:57

och jag undrar om det var rätt val.


Min fredag var arbetsfri så jag satte mig i bilen tidigt i morse för att åka till landet. Vaknade i natt och fattade då ett beslut att bryta upp golvet i köket. Upptäckte nämligen att det var en rätt stor fuktfläck där skåpen och diskbänken hade stått.

Det skulle ju vara skönt om det var klart innan Eva kom ut.


Som sagt så startade jag 8:00 hemifrån och kände att jag behövde in kopp kaffe att sippa på. Funderade på om det skulle bli Statoil eller OK/Q8. Jag beslöt mig för att göra en Janne och åka till OK/Q8 för att köpa en kaffe och en Weinerpecan. Janne har vid ett flertal tillfällen talat sig varm om wienerpecan och det var hög tid att prova. Har aldrig ätit något sådant bakverk tidigare.


Sagt och gjort, kaffe och Wienerpecan och jag ville gärna sitta i bilen och njuta.

  

Ser gott ut eller hur?


Tog en liten klunk kaffe och upptäckte att jag inte satt på locket ordentligt så det rann varmt kaffe ner på hakan och ner på tröjan. Skit då tänkte jag.

Tog nu den varma Wienerpecanen i min hand och tog en härlig tugga och märkte att det rann någon sött massa ner på hakan och som geggade in sig i skägget och droppade ner på tröjan. För i hel.... tänkte jag. Lika bra att stoppa in hela pecanen i munnen på en gång så det inte händer igen. Ni vet vad som händer när man stoppar in för mycket i munnen och den sista lilla biten får liksom inte plats. Jo det säger liksom "prutt" och det sprutar liksom ut en liten stråle men söt härlig pecan massa. Lyckades rädda härligheten med handen.

Upptäckte att jag hade glömt att ta servett och fick gå hela vägen till luft/vatten stället med handen under hakan för att sno åt mig lite papper. Tror inte någon såg mig tack och lov. 

Allt gick ju bra till slut men frågan är om det var ett smart val att göra en Janne.

Det var i och för sig gott men nästa gång blir det Statoil och kaffe och kanelbulle. Känns tryggare på något sätt och vad kan hända med en kanelbulle.


Väl ute på landet så körde jag igång direkt med golvet. Kan bara konstatera att det var ett helt rätt beslut att bryta upp och fixa till och det känns jäkligt bra att ha det fixat. Nu kan jag tryggt lägga på det nya golvet och planera inför elis och röris som kommer på måndag. Kan ni förstå hur mycket kraft och tid det tar att lyckats få hit 2 hantverkare på samma dag.

När dom har varit här så börjar det roliga och det ser jag fram emot.

  


Tog mig en riktigt LÅNG promenad när jag var klar med golvet. Tyvärr glömde jag att sätta på GPS och se hur lång rundan var, 2 timmar tog den i varje fall och jag tror att jag ska ta samma runda i morgon med Eva så då får vi se. 


Nu sitter jag här och väntar på att Eva ska komma ut med kvällen middag. Det ska bli spännande och gott. Jag har fått en indikation på att det blir lite skaldjur.

MUMS


Önskar er alla en riktigt härlig helg.

Vi hörs

Av Lundqvist - 27 oktober 2010 16:01

Nu har jag varit ute på landet ett par dagar och ställt till det ordentligt i köket. Nu menar jag ju inte att jag har gjort bort mig utan mer att det inte ser ut som ett kök längre.


Köket är ett minne blott och nu är det lite små fix innan röris och elis kommer på måndag och först då tar det fart ordentligt, men tro mig, det finns att göra innan grabbarna kommer.


Här har ni status just nu.


Det gamla köket är som sagt utrivet och finns numera på tippen.

     


Nedan har ni läget idag.

Nytt gips är uppsatt och jag har kladdat på fuktspärr och gummigegga






 


Jag är stolt över att ha klarat att sätta dit 2 ballofixer. Bara provisoriskt så att vi kan få vatten på andra ställen i huset. 


Jag var även tvungen att sätta upp ett par luckor för att se hur det skulle se ut och det kommer funka bra.  

  


På vägen hem så var jag inne på Sigtuna Golv och Kakel här i Väsby och valde ett fint kakel. Dom hade hur mycket kakel som helst. Jag var tvungen att MMS:a ett antal alternativ till Eva så hon fick vara med i valet. Vill ju inte vara ensam med detta svåra val. Tror det blir kanon.

   

Så nu längtar jag ut till landet för att kakla lite.


Nu ska jag berätta en mycket glädjande nyhet för alla oss hemmafixare.

Pressrelease 25 oktober 2010

Bauhaus bygger nytt varuhus i InfraCity
– Etablering skapar 200 nya arbetstillfällen

2011 börjar bygget av ett helt nytt Bauhaus-varuhus i InfraCity i direkt anslutning till E4:an. Etableringen innebär startskottet för en ny expansionsvåg som innebär att ytterligare fem varuhus kommer att byggas de närmaste fem åren i Sverige. Totalt väntas det nya varuhuset generera cirka 200 nya arbetstillfällen.

Det nya varuhuset i InfraCity kommer att vara ett så kallat ”state of the art”-varuhus om 16 000 kvm vilket innebär att det bland annat har en stor drive-in-hall på 5 000 kvm och badrumsvärld med över 100 utställningsbadrum


Det var allt för denna gång men jag lovar att återkomma med projektavrapportering så jag säger som dom brukar säga i Düsseldorf,

Auf Wiedersehen.




  




  




Av Lundqvist - 24 oktober 2010 19:38

Har haft ett antal lugna och sköna dagar på landet. Kan ju inte påstå att jag har varit super aktiv men det behöver man ju inte alltid vara. Just nu så är det mycket som snurrar  runt i mitt huvud och det är inte allid lätt att fokusera men det kommer säkert att ordna till sig.


Vi har väl börjat lite smått att planera för resterade del av köket och vi började att förbereda för det hela. Nästa vecka ska jag åka ut och riva ut del gamla och kontakta röris och elis för att fixa till deras delar. Det måste fixas innan jag drar på ordentligt. Förhoppningsvis så kan jag få dem på plats nästa måndag.


Slutet av veckan bjöd på det första riktiga snöfallet. Vill inte kalla det snökaos som jag hörde vissa sa på radion men det kom ett par centimeter.

Tog en liten tripp ut till Fam. Funmarks ställe för att se vad dom hade ställt till med. De håller på att gegga ut lite fyllningsmassor ner mot havet. Just nu ser det inte så roligt ut men det kommer att bli kanon.

      


När jag åkte ifrån vårt ställe till Fogdö så var det barmark men när jag kom hem så var det inte lika mycket barmark. Så det var bara att hålla sig inne.

    


På eftermiddagen lagom till Eva kom ut så kom solen fram och då blev det riktigt vackert med all nysnö.

        


När solen gått ner och månen lös upp kvällen så  fixade vi lite god middag.

      



Lördag bjöd på molnigt väder på fm men sol och vackert på em och vi hade bara en skön dag på landet.


Söndagen blev också en slapparedag. Rådjuren åt en tidig äppelfrukost.

      


Vi började riva lite i köket innan det var dags att åka hemåt. Vädret var bedrövligt  denna söndag så vi kom hem tidigt.

  


Aldrig fel med lite kräftor till middag.

    

Som vanligt så kom matkomfort och knackade på dörren kl. 3 med en låda med veckans mat.

Veckan meny:
Måndag: Stekt spätta med örtvinssås, sockerärtor och vildris
Tisdag:  Panna på nöt/kanelkorv från Skebokött med varm bönsalsa, romansallad och spagetti
Onsdag: Ugnsbakad kyckling med balsamvinägersky, ruccola, bulgur, och rostad palsternacka
Torsdag: Kryddstekt karré med rostad vitlökscreme, parmesangratinerad tomat,rostad posatis


Smaklig spis vill jag lova.


Ha en bra vecka och jag lovar lite bilder från ett rivet kök i slutet av veckan.


Av Lundqvist - 21 oktober 2010 15:55

Idag har det varit en fin höstdag. Blå himmel, vindstilla och 3+.


Jag har fixat lite smått och gott. Började dagen med att rädda vår hallonhäck. Jag vet att rådjuren kommer att käka hej vilt om jag inte sätter nät runt. Så nu är det fixat.

  


Sen var det dax att sätt lite läkt på det som fattades under fönstret som byttes ut för ett tag sen. Satte även i tätningslisterna och målade spröjsen. Så i morgon kommer allt vara fixat och klart.

  


Efter det så har jag så smått börjat med att planera inför helgens påbörjan av köket. Vi ska rensa ut alla skåp och det blir kanske lite rivning också. Den nya spisen och diskmaskinen står för tillfället i v-rummet. Kommer bli lite rörigt ett tag framöver men det är ju smällar man får ta.


Får väl ta lite bilder när helgen är slut så ni får se framstegen.

Ha de.


Av Lundqvist - 18 oktober 2010 08:08

 

Rent meteorologiskt så har väl sommaren varit slut ett bra tag men för mig så är sommaren definitivt slut när det är dags att stänga poolen, att ställa in alla trädgårdsmöbler och krukor.  Vi har ju även det här momentet som jag har berättat om tidigare att lökar skall tas upp och vinterförvaras. Jag kan säga att det blir en hel del men nu är det gjort.


Vi kom ut när mörkret hade lagt sig och det var inte mycket mer än att krypa in och mysa och njuta av en helt perfekt trattkantarellsoppa. Jag hann ändå med att se att vår stora lönn hade gjort ett bra jobb och släppt en hel del löv till marken. Vi kommer inte vara sysslolösa denna helg heller.


Lördag morgon bjöd på en helt klarblå himmel, ett par minusgrader och lite, lite nysnö. Det kändes helt rätt att stänga poolen och fixa allt annat som vi hade tänkt oss.
Allt flöt på riktigt bra förutom att lönnlöven var alldeles för tunga för vår lövblås så det fick bli den vanliga handkraften och det gick väl bra det me.


På eftermiddagen kände vi oss färdiga för dagen och avslutade den med att promenera vår vanliga runda.

 
När vi kom hem så tände eller snarare tryckte jag på knappen för att starta bastun eftersom vi kände oss lite ruggiga och det var riktigt skönt. Vattnet i uteduschen kanske var i kallaste laget men det kändes skönt ändå. Den är guld värd vår uteduschhörna.


Innan mörkret föll så tittade jag ut över våra ägor och kunde konstatera att vi hade gjort ett bra dagsverk. Rent och snyggt och gräsmattan var nästan fri från löv.


Natten var god och söndagmorgon bjöd på vackert väder. Eva gick upp lite tidigare och tog några fina kort på ett frostigt Sofielund.

        


Jag låg kvar ett tag till och drog mig lite och helt plötsligt hörde jag en duns ute. Klädde mig och gick ner och frågade Eva vad det var men även hon undrade vad det var. Lät precis som om något föll hårt mot veranda golvet.

Tog på mig lite mer och hittade rätt snabbt vad felet var.


Vår fina utedusch hade tyvärr glömt att ta på sig mössan i natt och därför frusit sönder. Den låg i ett antal bitar på uteplatsen och såg inte alls ut att må bra.
Skämt åsido så var det inte alls kul att se men man får väl skylla sig lite själv när man nu använder uteduschen när det är så kallt och man vet att det ska bli minusgrader på natten.

Så nu är det bara att försöka hitta en ny utedusch och ni som har hängt med under bloggåret vet att jag inte kommer att hitta en lika billig som den vi hade.


Nu var ju inte det här det enda som hade hänt under denna första frostnatt. Stod där och tittade ut över ägorna och kunde konstatera att lönnen hade gjort ett bra jobb över natten. 

      


Nu låter allt det här lite värre en vad det var. Helgen var kanon och vädret riktigt bra.

När vi kom hem så stod vår lilla matlåda utanför dörren och denna vecka bjuds det på asiatiskt tema. Ser riktigt bra ut. Här är veckans meny, bara så ni vet och blir lite suktade.

Måndag: Asiatisk fiskgryta med cocosmjölk, röd curry, broccoli och ris.
Tisdag: Kyckling wok med risnudlar, kål, paprika och morot
Onsdag: Strimlad biff med pak choy, blomkål, minimajs, soja och äggnudlar
Torsdag: Panerad kotlett med tomat/ingefärssås, syltade rotsaker och potatis.


Ha en riktigt bra vecka så hörs vi.


Av Lundqvist - 10 oktober 2010 08:47

  

Det finns höstdagar som jag gillar och det finns höstdagar som jag inte gillar.

Den här helgens höstdagar gillar jag skarpt. Det är så otroligt vackra höstfärger och luften är hög och härlig att andas in.


  


Jag fick förmånen att vara med 2 av mina barnbarn i fredags. Dagis var stängt så Ines var med mig hela dagen och Emma hämtade vi klockan 13. Vi 17 tiden kom pappa  David och hämtade hem de små och Eva och jag packade ihop för landet.

Hej då och tack för idag.

  


Vi kom ut i fredags vid halv 7 tiden och gjorde väl inte mer än att tända i spisen och mysa framför TV. Det blir ju mörkt tidigt så här års och det kommer ju inte bli bättre på den fronten framöver. Det är just det som jag inte gillar med hösten men det är ju smällar man får ta. Lite mys är det ju ändå.

  


Lördagen blev rätt så intensiv även fast jag inte trodde det. Ville gärna fixa klart fönstret på övervåningen innan vintern kommer och det tog väl lite längre tid än vad jag trodde men nu är det nästan klart. Ska bara sätta läkt och ett litet fönsterbleck och sen återstår målningen men det är ingen panik med då det är grundat. Det känns mycket bra att det är klart.


Efter detta så blev det lite mer förberedelser inför vintern så som att plocka in lite trädgårdsmöbler och dylikt. Nu återstår det att stänga poolen och det blir väl till nästa helg kan jag tro.


Eva har fixat i trädgården hela helgen. Städat växthuset, krattat, klippt häcken och börjat med att vinterförvara lökar.

Eftersom vi inte slitit så hårt under dagen så tog vi en lång och skön höstpromenad innan det var dax att gå in i den sköna stugvärmen.

Vissa blommor blommar fortfarande.

  


Kan säga att vi var riktigt trötta frampå kvällskvisten och somnade innan näbben nådde kudden.


Idag söndag har Eva gjort ett dagsverk i trädgården kan jag lova. Hon rensade ogräs och höstgrävde alla trädgårdsland så nu kan jag lova att dom kan vila i lugn och ro över vintern. Bra jobbat och hoppas träningsvärken inte blir för stygg emot dig.

          

Visst har vi lyckats bra med häcken? Rak och fin.


Själv tog jag fram trimmern och körde hårt i diket och bakom växthuset så nu ser man att det är ett dike. Sedan fixade lite målning av fönster och fönsterfoder.

   


Ja det var vår sköna helg.


När vi kom hem så stod Matkomfort lådan utanför dörren och väntade. Den här veckans meny ser riktigt bra ut.

Måndag: Pasta med färsk torskfilé, örtcremé, färsk dill och paprikasallad

Tisdag:  Kycklingmedaljonger med gräddig pepparsås, stekt päron och ris.

Onsdag: Panna på picnicbog från Skebokött med tryffelstuvad spetskål och champinjoner.

Torsdag: Kalops med inlagda rödbetor, kokt potatis och grönsallad.


Önskar er alla en riktigt bra vecka och det enda som jag vet helt säkert är att vi kommer att höras snart igen.

Ovido - Quiz & Flashcards