Alla inlägg under augusti 2009

Av Lundqvist - 31 augusti 2009 15:35

Vi hyr en båtplats av en trevlig dam på Väddö och varje år ungefär vid den här tiden vill hon ha betald. Jag har fått hennes kontonummer så det är ju bara att föra över via Internet. Jag brukar skriva BÅTPLATS 35 så hon vet varifrån pengarna kommer ifrån.

Allt gick perfekt med överföringen tills jag gick in och tittade på mitt konto om pengarna hade gått iväg och det hade dom. Det var bara det att texten jag skickade med blev lite fel. Det blev BÅRPLATS 35.

Hoppas inte hon tar illa vid sig.

Av Lundqvist - 30 augusti 2009 19:08

Den rubriken får jag återkomma till lite senare.

Förra inläggets rubrik var "Trevligheter i helgen" och det vill jag lova att det blev. Ska försöka på ett så kortfattat sätt berätta hur trevligt vi har haft. När jag säger vi så menar jag Eva och jag. Om dom vi har varit tillsammans med har haft lika trevligt har jag ingen aning om. Dom får väl fixa en egen blogg och berätta :))


Vi åkte som sagt sagt till landet och hade fredagsmys och det blev precis så som jag skrev inför helgen. Det som inte stämnde var när vi somnade för klockan blev faktiskt så sent som 22:00.

Lördag fm. fick jag ett ryck och drog fram el till vår redskapsbod. Det blev till att gräva ett litet dike på 20 meter, c:a 20-30cm djupt och lägga ner en elledning. Undrar varför jag inte har gjort det förut. Jaja, nu är det gjort så nu ska det bara bli lite ström i kabeln och lite annat lulllull så är det fixat.

Därefter blev det gräsklippning innan vi packade ihop för att åka till Fårgångsö, där mina systar och svågrar har sina smultronställen.

Resan dit tar c:a 1,5 tim totalt med lite båtturer och så.


Vi fick ett varmt välkomnande av alla. Det är inte så ofta vi ses

men det är alltid lika roligt att träffas för att snacka och garva lite.


Vi startade med lite kaffe och underbara kaspaderbullar som syster Inger hade bakat. Tyvärr inget foto på bullarna men det var mycket gott. Det var också innan jag hade träffat min nya vän och det var en jäkla tur det.


Här har vi entrén till syster Gunnel och svåger Uffes ställe. Ett härligt ställe med många kryp in.


En del av entrén där vi åt vår frukost


En del av den inglasade verandan. Härlig utsikt.


När man sen har avnjutit en härlig middag med gott att dricka så är det bara att tassa in i ett av många krypin.


Sen tog vi en liten promenad till nästa smultronställe där min andra syster och svåger (Inger o. Leffe) har ett härligt ställe. Även det med ett antal krypin så att alla barn och barnbarn får plats.


Här är det renovering av staket på gång.

Det är mycket lulllull hos mina systar och jag tycker det är riktigt fint. Tyvärr är jag inte så bra på sånt själv men jag har ju min lilla hustru som brukar sätta mig i sånt arbete.

Det är jäkligt tufft med dom där "ruskprickarna" tycker jag men det passar inte på alla ställen. På det här stället passar det kanonbra.


Här har vi huvudentrén till Inger o. Leffes ställe. Inte dåligt va?


Vi äter alltid gott när vi träffas och denna dag var inget undantag. En härlig förrätt.

Till varmrätt blev det lax och en rotsaksgratäng.

Nu börjar vi så smått närma oss min vän.


Varför inte njuta av en härlig Amarone. Ja, varför inte. Helt otroligt god var den.


Innan jag går vidare och berättar om söndagens aktiviteter så var det ju det här med min nya vän, LCHF.

Min syster Gunnel och svåger Uffe har som jag haft problem med våra magar

under en lång tid. Vi har alla varit helt övertygad om att vi är laktosintoleranta. Nu berättade min syster Gunnel  att dom sluta med

alla laktosprodukter och istället kör LCHF ( LowCarbHighFat).

Det innebär i korthet: Skippa alla kolhydrater och ät fett istället.

Gunnel och Uffe har kört detta under en period och blivit helt återställda i sina tidigare konstiga magar. Min syster Inger var en frisk påhejare och ville att jag skulle ge det en chans.

Min svåger Leffe hade en konstig blick och undrade varför man skulle hålla på med allt detta. "Ät och må bra" menar Leffe och jag är villig att hålla med honom.


Nu ska jag dock behålla min kompis i 2 veckor har jag lovat. Vi får se om det funkar. Funkar det så kommer vi bli dödspolare, funkar det inte får han dra.


Det här är ingen lek för mig kan jag lova er. Frukt, godis, öl, vitt bröd, vanligt bröd säger vi adjö till för ett tag.


Jag återkommer i ämnet men jag lovar att jag inte ska trötta ut er, bara berätta om vi är polare eller inte om 2 veckor.



Sonen Daniel ,hade bestämt sig för att hjälpa sitt kära Arlanda Jets med en comeback och bara för just denna match. Nu var han inte ensam utan dom hade dammat av ett antal pensionärer.

Det var en hälig dag på Östermalms IP och laget dom mötte var som sagt Djurgården.

Daniel har # 95


Här lunkar Daniel av med hängande huvud.


Delar av publiken har stormat planen. (Eva, Anna och Leah)


Kan vara Daniels sista match men det vet man aldrig.

Arlanda förlorade mot DIF med 14 - 0 så nu blir det kval mot Uppsala.

Arlanda var inte bra men Daniel är alltid bra.


 


Jag knackar i glaset: TACK MINA KÄRA SYSTRAR OCH SVÅGRAR FÖR ETT HÄRLIGT DYGN HOS ER. DET ÄR ALLTID LIKA TREVLIGT OCH ROLIGT ATT TRÄFFAS.



Av Lundqvist - 28 augusti 2009 13:15

Jaha ja, så var det dax igen. Vart tog den veckan vägen.


Ser fram emot en riktigt trevlig och skön helg efter en intensiv vecka med massor av kundbesök.


I eftermiddag bär det av till landet för lite fredagsmys. Fredagsmys för oss 50+ : are är, om vi är på landet:

- Strosa runt lite i trädgården och se på allt vackert

- Plocka fram lite smågott att äta

- Sätta sig och snacka om veckan som gått och lite annat som hänt.

- Ett glas gott vin  eller ett glas rom och en kylskåpskall pilsner.

- God middag

- Lite TV och sen somna i soffan vid 9


På lördag bär det av till mina systrar i skärgården för middag och lite andra trevligheter. Det får jag avrapportera om senare.


På söndag ska vi åka in till Östermalms IP och titta på när Arlanda Jets spelar mot Djurgården i Am. fotboll.

Daniel och en hel del andra avdankade spelare har dammat av skydden och ska spela. Kan vara kul att se. Frågan är vilket lag man ska hålla på.



Jag önskar er alla en trevlig helg.



Av Lundqvist - 26 augusti 2009 19:30

Min planering har nu startat gällande utbyggnaden på landet.

Vi ska bygga ut vårt kök en bit. Ingen större utbyggnad c:a 7kvm kan

jag tänka mig att det blir.

Det som gör mig lite irriterad just nu är allt som måste ske innan själva bygget kan komma igång och då tänker jag framförallt på bygglov och andra administrativa konstigheter. 

Nu får ni inte tro att jag är motståndare till bygglov och att jag vill attalla ska få göra vad man känner för, nej för tusan hur skulle det då se ut.

Så ordet konstigheter kanske inte är ett rätt ord men ni får leva med det ändå. 


Idag ringde jag till byggnadsnämnden i Norrtälje för att ta reda på vad som gäller och mycket riktigt så skulle jag lämna in en ritning på: tomtkarta, huset från norr/söder/väster/öster, i befintligt utförande, i önskat utformade, i rätt skala osv osv osv. 

Jag frågade lite försynt hur det skulle gå till då jag inte är känd för att vara en konstnär eller arkitekt. Kan knappt rita en streckgubbe än mindre ett hus. 

Byggnadsnämnden sa att jag skulle göra ett försök så jag skickade in en bild som jag trodde skulle funka. Jag


Fick ett snabbt svar tillbaka: "Det här duger inte. Det måste vara en professionell ritning. Det finns bra ritprogram eller så får man anlita något proffs för detta", löd budskapet. 


Ringde runt lite och fick tag på någon som kunde hjälpa mig med en ritning till en kostnad av 2 500 kr. Till detta ska läggas själva bygglovet c:a 3 000kr.


Om det är någon som känner för att hjälpa mig med en proffsig ritning som kan lämnas in till Byggnadsnämnde så är ni mycket välkomna att lägga in ert CV under kommentarerna.

Jag kan tänka mig en viss form av ersättning. Betalning kommer ej att ske i SEK eller annan valuta.Vem vet ni kanske till och med kan bli bjudna på middag i vårt nya kök år 2011.  


Vi hörs, hoppas jag.

Här sitter jag och väntar.

Av Lundqvist - 25 augusti 2009 07:49

Eva tar sig smygvägen in i kändisvärlden. Ett fult trix tycker jag som jobbar hårt för att nå dit men hon är smart min lilla hustru. :)


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1680507/kop-ne-med-expressen

Av Lundqvist - 23 augusti 2009 19:29

Första arbetsveckan efter en lång semester brukar vara tung och det var inget undantag denna gång heller. Det som kändes bra var att många av mina arbetskamrater hade varit igång 1-2 veckor så det blev ju full rulle på en gång.
Det känns skönt att komma in i de vanliga rutinerna igen.
Har mest jobbat denna vecka med att ta action på de mail som jag fått och att boka upp en hel del kundbesök, så nu börjar kalendern bli full igen.


En lite rolig sak som hände i veckan var att det blev stopp i vårt avlopp i handfatet. Jag tänkte att det här fixar jag på morgonen innan jag åker till jobbet.
Vi har en lite speciell dusch här hemma. Ni vet en sån där som man kan ställa om så det blir en hård/liten massage stråle. (Kanske inte är så konstig, alla har nog en sån). Tänkte att den är perfekt. Så jag riktade duschmunstycket rakt ner i handfatet. Tyvärr löste det inte upp proppen.
Nästa steg var att skruva bort den där delen som sitter vid vattenlåset och just där hittade jag vad jag trodde var proppen. Gjorde rent den och tänkte att nu kan man ju köra superduschen igen.
Sagt och gjort, full sprut med duschen.
Mmmm, smarta killen är igång igen. Borde skruvat fast den där delen vid vattenlåset innan.
Kan bara säga att jag kom försent till jobbet denna dag. Det var bara att sätta på sig sin berömda städkosym och badrummet blev ordentligt städat.

Ett litet råd på vägen: Gör inte sånt här på morgonen och tänk först. 


Veckan gick för övrigt superfort och det var snart dax att åka till landet igen.
Kom ut hyffsat tidigt på fredagen och gick runt och luffsade lite innan det var tid för fredagsmys.

Lördagen blev en regnig men bra dag på många sätt. Min mycket gode vän Janne fyllde 60 år och vi var bjudna på ett kalas med havets läckerheter. Kräftor, räkor, lax och mycket goda pajer. Funmarks har ett riktigt härligt ställe vid havet. Dom har jobbat mycket hårt i sommar med alla sina projekt
och det blir så bra så bra. Det som är lite oroväckande är att bastubygget kanske går lite väl fort och risken är stor att allt blir klart till nyår. Ni som undrar vad jag pratar om här kan gärna fortsätta att undra. Tids nog blir ni varse.


På festen så träffade jag ett antal av mina bloggfans. Jag börjar så smått förstå hur kändisskapet funkar. Mycket trevligt att höra att min blogg är till glädje för så många.
Jag känner på mig att min sida inom en mycket snar framtid kommer att döpas om till typ: FlintisFrippe eller GråhårsFredde. I och med det kommer jag att tjäna en bra hacka på min blogg och antalet besökare kommer mångdubblas.

Fick även en del feedback från mina fans. "Det räcker inte med att blogga bara på söndag" löd budskapet. Jag är givetvis glad för denna feedback och jag lovar att det ska bli fler inlägg än bara söndagar framöver.


Tack för en trevlig fest Eva-Britt och Janne och stort GRATTIS Janne på din födelsedag som är idag.


Söndagen har vi njutit av det otroligt fina vädret och vi har inte gjort många knop.Vi har klippt gräset och jag har huggit lite ved men sen har vi njutit av sol, bad och haft det skönt.


Nästa vecka kommer jag att vara lite på resande fot. Det blir 1 dag i Linköping och 2 dagar i Gävle. Nu gäller det att så snart som möjligt börja planera avslut på en del affärer.


Tills vi hörs, säger jag: Må väl


Nedan kommer lite fina bilder från helgen

Det är en otroligt fin grönska så här års. Alla blommor är så vackra.


Här dukas det upp med havets läckerheter på Jannes 60 årsfest. Mums.


Janne väljer ut de största kräftorna och det är han värd. Fast bara idag.


En liten present till bastun.


Alla gästerna njöt av maten och då passade barnen på. Vatten är alltid roligt, speciellt när vattnet innehåller isbitar.


En vacker vy


Ytterligare en vacker vy. Visst är det fint.


Jag säger tusen tack. Riktigt god rom.


Visst ja, det glömde jag. Vi tog en kort promenad till vårt lilla svampställe och det blev en ny fin skörd.


Vi tog med oss en bit av landet hem. Nu kan vi njuta hela veckan.

Av Lundqvist - 20 augusti 2009 18:03

Jag är mycket glad att ni tittar in på min blogg varje dag men jag vill

tala om för er igen att jag kommer inte uppdatera blogger mer en 1 gång i veckan och då blir det på söndagar men då vill jag gärna att ni tittar in.


Ha det så bra.

Av Lundqvist - 16 augusti 2009 19:00

Semester är en härlig uppfinning och jag verkligen älskar att ladda och gå på semester. Den där första dagen på semestern är alltid speciell.

Jag som i år unnande mig en lång ledighet tänkte den första dagen att det här blir en lååååååååååååååång ledighet.


Visst har det varit det också och visst har jag hunnit med en massa roliga saker men när man nu summerar och är inne på den sista dagen på denna ledighet så undrar man ändå:

- Oj, vad hände?

- Varför hann jag inte med det och det och det för?

- Redan slut?


Innan jag går vidare i min summering av semestern så är jag er skyldig ett antal bilder från vårasista dagar på Gotland och även vår sista dag på Väddö. Så håll till godo.


Morgonmys på verandan


Farfar och Emil plaskar i Östersjön. Jag badade inte denna gång men väl senare. Måste ju ha lite koll.


Elsa trivs bra i tältet men gillar även att äta sand så hon drar sig dit.


Fin bild på Familjen Lundqvist i kvällssolen


Emil tänker bara på glassen och Johan tänker på ???.

En riktigt fin bild tycker jag.


Emil och farfar i solnedgången. Det kändes bra att stå där med Emil.


Brissund ligger öde men vi njöt.


Tillbaka på Väddö fångade vi dom är två snuttisarna med sin fina klänningar. Det hade var fint att ta en bild på alla flickorna i sina klänningar och Emil i sin tigertröja. (Leah, en klänning väntar på dig här hos farmor och farfar)


Jag har haft en helt fantastisk semester. Varje dag har det hänt nya roliga saker, både vad det gäller mina

små projekt men även när det gäller att vara nära familjen och framförallt barnbarnen . Jag har sagt det tidigare men jag gör det igen.

Jag/vi är så otroligt lyckligt lottade som får möjlighet att dela vår tid med er (barn/respektive/barnbarn).

Visst blir man ibland lite extra trött i öron/ögon/huvud men det är ju för att man inte hela tiden är mitt i det

och att man har tacklat av lite med åren.

Som morfar/farfar har man ju också förmånen och kan ta sig rätten att smyga undan lite och säga till sig själv att  "Det där är inte mitt ansvar. Det får familjen reda ut själva."

För det mesta kanske jag ändå befinner mig där mitt i händelsernas centrum. En del kanske tycker att jag inte ska vara där eller att jag bryr mig för mycket eller lägger mig i för mycket.

Ja, sån är jag och det är svårt att lära gamla hundar sitta. Om man som jag är född i Vågens tecken så är man lite speciell.


Utmärkande för personer födda i detta tecken är deras känsla för rättvisa och harmoni.


De har stort behov av kommunikation och är mycket utåtriktade.


Oftast intar de medlande, diplomatiska och sociala positioner då de eftersträvar balans, inte bara för sig själva utan också för alla andra.


De avskyr all osämja och gräl.


En våg är intelligent och klartänkt, men att snabbt ta ställning är inte vågens starka sida, då han tenderar att noggrant väga både för och emot.


Det viktiga för vågen är att ställningstagandet blir rätt.


Vågar har jämna temperament och är ofta charmerande och öppenhjärtiga människor. De är livsnjutare och gillar skönhet, avkoppling, mat, dryck och sällskapsliv.


Ibland kan livsnjutandet dock övergå i ren lättja. De behöver ofta bli motiverade för att få någonting gjort.


Inte för att jag tror på sånt här men det stämmer ändå rätt bra in på hur jag är som person.


Jag startade min semester i total ensamhet och det har ju sin tjusning det också men det är betydligt roligare med sällskap så efter hand som dagarna och veckorna gick så blev vi fler och fler.

Avslutade semestern med en riktigt bra vecka på Gotland tillsammans med Johan med familj.

Hade riktigt bra, både vädermässigt och mysmässigt. Hade även där ett par mindre projekt som jag redovisat för er tidigare.


Nu är semestern i och för sig slut men det betyder ju inte att sommaren är slut eller att man går under för det.

För att man ska kunna njuta av semester och alla trevligheter när man inte har semester så krävs det att man har någon inkomstkälla. Visst kan det ibland kännas tungt att gå till jobbet, men det är då man får ta fram alla minnen från sommaren eller varför inte planera för nästa sommarprojekt. Det ska jag göra.


Vi ska bygga ut vårt kök och det kommer att behövas planeras väl


Min kära hustru brukar säga att alla dagar på året har sin tjusning men jag lovar att vissa dagar under året behöver man ha minnena från i somras nära till hands.


Tänk dig: En tidig dimmig och småregnig morgon i mitten av november. Det är +2 grader och det blåser en frisk vind från norr. Det finns inte ett löv på träden.

Pendeltåget är 1 timme försenat för det har kommit löv på spåret. Tar bilen istället och det är kö från Väsby till Haga Norra.

Det är nu man tar fram bilden:




Nu kommer jag att ta en liten paus med bloggandet. Det innebär att det blir max ett inlägg i veckan.


Jag vill som alla stora författare passa på att tacka


Tack

       alla i familjen som har förgyllt min semester

       alla andra som har förgyllt min semester. Ingen nämnd och ingen glömd

       alla som varit inne och läst min blogg

       alla som har skrivit en kommentar

       "solen" för att du finns


Ovido - Quiz & Flashcards