Alla inlägg under juni 2011

Av Lundqvist - 26 juni 2011 20:31

Så var denna härliga midsommarhelg över för denna gång. Det är ju alltid så när midsommaren närmar sig att besöken på alla tänkbara vädersidor ökar med 500% precis som det skulle påverka vädret. Det är ju grymt härligt när det är fint väder på midsommarafton och den här gången slog det in men låt oss börja ifrån början.


Den 21 juni är en stor dag. Det är dagen då det vänder och vi går mot mörkare tider. Inte så speciellt upplyftande precis så därför är det ju helt fantastiskt att det finns något att fira. Lilla Rosen/Solen/ Min lilla älskling fyller år.

Hon blev uppvaktad av alla barn, respektive och barnbarn.

Familjen Lagerberg stannade på middag. Det övriga gänget fick vänta på sin middag till midsommar.

  

Födelsedagsbarnet öppnar presenter.


  

Liten egen sagostund för sötnosarna.


Familjen Lagerberg skulle fira midsommar hos farmor och farfar på Rådmansö och alla andra barn och barnbarn på Väddö.


Vi började midsommaren med att montera upp en liten grej som vi hade köpt. Jag har hela tiden varit lite av en motståndare till denna grej men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. Nu är den ändå på plats och jag hoppas alla som väger mindre än 102,5 kg ska ha glädje av den.

      

Elsa var först ut att prova.


Nu var det hög tid att förbereda inför en riktigt god midsommarlunch och här kommer ett antal kort för att ge en känsla av den. Kan tala om att den smakade sommar.

            


Efter avslutad lunch tog vi en promenad till Kista hembygdsgård för lite dans kring stången.

        

och lite glass.


Väl hemma så vidtog lite skön avkoppling i den vackra vädret.

          



Under tiden köttet låg på grillen och blev lagom stekt så blev det lite extra mys. Jag har alltid tyckt att cigarr tillhör just denna stund. Har aldrig riktigt tagit mig för att inhandla cigarrer men nu blev det gjort lagom till midsommar.

Grillen tänd, något gott i glaset, köttet på och sist men inte minst, cigarren tänd.

    


Jag hoppas ni alla har haft en riktigt bra helg. Vissa lyckligt lottade har börjat sin ledighet så dessa önskar jag en härlig semester. För alla övriga önskar jag en bra arbetsvecka.


 


PS: Jag kan meddela er alla att hallonhäcken ser bra ut  i år:

 

Vi hörs väl som vanlig nästa helg.


Av Lundqvist - 18 juni 2011 20:17

På Gotland hade min mamma en speciell växt vid namn Gurkört. Hon kallade det för ogräs men när den blommade var den vacker. Varje år när man kom ner till Gotland så serverade mamma en drink som var dekorerad med en blomma av gurkört.

Jag har försök att få tag på detta ogräs men inte lyckats förrens i vintras när jag satte ut en liten annons på nätet i Odla.nu Fick en jäkla massa svar och till slut var det en dam som skickade mig ett gäng små frön som jag varsamt odlade och sen planterades ut här på landet.


Ikväll tog vi oss en drink och dekorerade med nyutslagen gurkört.

Härliga och fina minnen.

  



Lördagen har bjudit på mest moln men på eftermiddagen sken det upp och blev riktigt skönt ute.

Jag har fixat en del i köket. Det var ju inte så länge sedan vi fixade till i köket men vi blev inte helt nöjda med lösningen med kylen och framförallt skåpen under kylen. Det blev ett litet hemsnickeri som i och för sig funkade men det var inte så snyggt.

    

Så det blev ut med det nya och......

      

in med det nya. Det blev ett nytt högskåp, en ny kyl och 3 lådor för kastruller och byttor som håller samma mått som skåpet.

Tyvärr restades vissa produkter på IKEA. En liten lådfront och en front till kylen.


Nu är jag nöjd. I morgon blir det en massa småjobb inne för då har Mr Yr lovat regn hela dagen.


Eva har som vanligt jobbat ute med allt som har med jord att göra. Hon sliter som ett djur med trädgården. Tur att vi har olika intressen hur skulle det annars sett ut.


Nästa vecka är det midsommar och vad jag har sett så lovar Mr Yr en svensk midsommar i år. Midsommar är ändå midsommar tycker jag oavsett väder.

Sill /nubbe / egen färskpotatis / dans kring stången vid Kista Hembygdsgård och sen grilla på kvällen.


I år ska killarna även få sätta upp den nyinköpta studsmattan. Hoppas den ska funka bra. Jag ska sätta upp en äggklocka bredvid så alla vet hur länge man får hoppa.


Vi avslutade dagen med en joggingrunda runt Senneby. Därefter ett dopp poolen.


Grillen tändes och en god bit kött och lite potatisgratäng till det.

Tv'n har varit avstängd hela kvällen coh vi har bara suttit här i relaxvrån och småsnackat hela kvällen och planerat lite inför midsommar och surrat om lite småprojekt vi gärna vill göra.

Nu har vi dock pratat färdig för ikväll känns det som, och nu sitter vi här och gäspar och undrar om vi kommer hålla oss vakna till klockan 10 eller 11.  


Sov gott på er. Vi ses troligtvis i morgon

Av Lundqvist - 12 juni 2011 20:24

Vad betyder Hänryckningens tid?

Ordboken säger: Oemotståndlig förtjusning.

NE säger: Mystiskt tillstånd som kallas extas eller trans

Uttrycket "Hänryckningens tid" om pingsten kommer ifrån Tegnérs dikt "Nattvardsbarnen"


Ok nog om detta men vackert och fint låter det, frågan är om det har hänt något hänryckande idag. Vet inte riktigt men det hände något fantastiskt idag som jag  blev riktigt glad för.


Innan jag går in på det så vill jag ju ändå säga att jag gifte mig på pingstafton med Eva och det är väl hänryckning så det räcker och blir över eller hur?


Helgen har varit helt underbar. Numera förlänger vi helgen lite och söndagen njuter vi även här ute. För mig är det ju mer naturligt men för Eva blir det lite längre resväg på måndagmorgonen men det tar hon gärna säger hon.


Vi fick besök av Fam. Lundqvist lagom till lördags middagen.

Barnen hann med ett bad i 28 gr.pool och Elsa har blivit så duktig. Emil visste vi ju redan att han är ett baddjur.

    


Efter badet åt vi en helt fantastisk middag. Grillad oxfilé med pot.gratäng och en härlig sallad med en granatäpplevinäger som Johan/Suss hade med sig. Det gifte sig fint med halloumiosten


Mr Yr hade lovat åska och regn på söndagen men det började riktigt bra.

  


Vid 11 tiden visades det sig att Mr yr hade rätt denna gång.

  


Efter ett par timmars regn så kom solen tillbaka och det blev en helt otroligt fin dag och kväll.

Här lite bilder från lite av varje.

  

Det växer vill jag lova. Blir nog en färskpotatis till midsommar.


  

Eva har köpt ett riktigt  fint duschdraperi till vår lilla duschhörna.


  

Vackert


  

Snygg dörr tycker jag.


Vad var det nu som hände idag som jag blev så glad över.


I Torpet bakom en planka rätt så högt upp så har en talgoxe haft ett litet bo.

Det har pipit ordentligt därifrån ett bra tag.

Idag när jag gick förbli så pep det lite extra så jag gick dit och kollande.

Det visades sig att 2 av ungarna hade ramlat ur sitt bo och låg längst ner på botten där det tog stopp av utetrappan. Där satt dom små livet instängda.

      


Jag gick efter en kofot och bände upp plankan så dom kunde komma ut. I bakgrunden hörde jag mamma talgoxes oroande pipande.

  

Båda ungarna var små en av dom var lite större. Jag tog henne i handen och lyfte handen långsamt uppåt och hon flög iväg till björken där mamma fanns och det blev ett jäkla pipande när dom fann varann.


Den andra lilla ungen var så liten och lite matt.


  

Jag försökte med samma mannöver med henne men hon/han ville inte flyga iväg. Hon tog några försök att flyga men stöp och slog näbben rakt i backen.

Jag satte tillbaka henne och gick frivilligt ut i skogen och blev biten av 50 mygg som jag tog med tillbaka och matade henne med. Hon åt så det stod härliga till.

  


Efter det blev hon lite piggaren så jag gick därifrån men efter c:a 1 timme så såg jag att hon stod längt ut på trappsteget och tittade. Mamman pep och ville att hon skulle komma.

När jag närmade mig så tog hon språnget ut och flög till sin mamma och syskon som satt i björken och väntade.

Jag tror att hon var så tacksam emot mig att hon vill visa mig att hon kunde.

  


Visst var det ett lyckligt slut på denna sanna historia.


Ha en riktigt bra vecka alla nära och kära.


Av Lundqvist - 6 juni 2011 18:41

Innan man startar ett projekt så vill det till att alla detaljer är klara.

- Dörr inköpt och levererad

- Blåbyxor på

- Lite barnarbetare

- Verktyg med diverse namn

- Hustru med kamera


  

Ett bra tips innan ni sätter dit den nya dörren är att ta bort dem gamla.

Lite brytande och fixande med bra kofot så går det som en dans.


  

När den gamla dörren är borta är det dax att kalla in barnarbetarna. Jag vet att det är förbjudet men jag har förhandlat med det lokala facket (läs fru/sambo) och det var ok.


  

Det här går som en dans. Se till att bära så lite som möjligt själv.


  

Skrik order vad som gäller


  

Igen, gör  så lite som möjligt själv.

Ni vet väl att det är så, man ska tro att det är Ernst och Martin som gör allt men i själva verket så är det andra som fixar allt hårt arbete medans Ernst springer omkring där barfota och sniffar på en egentillverkad barkbåt.


  

Dörren på plats. Nu återstår lite fix och trix runt omkring men det är ett annat avsnitt.

Det gick grymt smidigt. Jag var lite orolig innan men allt gick mycket bra.


Nog om detta.


Helgen har varit något utöver det vanliga om vi pratar väder. Det kunde inte var så mycket bättre så här i början av sommaren. Det var väl någon dag  som var lite kallare än dom andra men annars super.


Vi har haft besök av Daniel, Ullis, Leah, Johan, Susanne, Emil och Elsa.

Vi hade det riktigt mysigt med mycket bad och sol.

Det gäller att alltid vara beredd för ett dopp i poolen.

  



Idag måndag har vi väl inte firat nationaldagen mer än att hissa flaggan.

Fick hjälp av Johan att sjösätta båten så nu ligger den för kaj.

      


Eva fick tag på kameran och då vet vi ju alla vad som händer.

   

Jag hoppas ni alla får en bra vecka och som vanligt så ses vi till helgen.



Av Lundqvist - 4 juni 2011 21:46

Dagen har bjudit på ett helt fantastisk väder. Det är så vackert att man glömmer helt tid och rum vilket inte alls är bra eftersom jag även glömmer bort att fota allt som händer.


Det har väl inte hänt så otroligt mycket så idag blir det mest lite bilder för att visa att vi har haft det bra.

  

90% av dagens aktivitet och det är väl inte helt fel.

Emil på väg ner i vattnet.


  

Lite lek vid lekstugan så klart. Leah gjorde en delikat sallad med skumdressing.


    

Elsa badade i sin pool men ibland blev det avbrott för....

  

lite godis.


    

Vi andra tog en härlig fikastund under lönnen. Eva hade bakat en riktigt god rabarberpaj.


  

Kan även erkänna att jag blev riktigt nöjd med golvet efter slipningen, staketet blev också riktigt bra. 


Kvällen avslutades med en härlig grillmiddag. Vi valde att sitta inomhus då temperaturen snabbt dalade till strax under 15 grader.

I morgon har Mr Yr lovat betydligt svalare än idag så vi får se vad vi tar oss för då.

- Lägga i båt

- Byta dörr

Vi får se. Om ni är nyfikna så får ni väl hälsa på.


En sak som jag vet kommer att hända i morgon är att Susanne fyller år och det ska vi fira med flagghissning, sång, presenter och säkert en helt fantastisk tårta som Johan kommer att gå upp och baka i morgon bitti.


Ha det bra.





Av Lundqvist - 2 juni 2011 19:29

Idag har det varit en riktigt bra jobbare dag. Har kört på hela dagen så nu sitter jag här med ond rygg av två olika orsaker. Ont på grund av tungt arbete och ont på grund av solsken. Jag lyser som en kräfta.


Startade dagen med en tripp till Beijer Bygg och ICA. Vi väntar ju lite besök i helgen så vi måste ju bunkra upp med lite föda.

Johan, Susanne, Emil, Elsa, Daniel, Ullis och Leah hälsas välkomna.

Familjen Lagerberg ska åka ner till de Smålänska skogarna. Tranemo och Vimmerby ska besökas. Såg på FB att dom har fått vattenskada i köket och har flyttat ut köket till terassen . Såg mysigt ut men kanske inte ändå. Tur att det är på sommaren det händer.


Väl hemma så skulle jag pröva något jag aldrig gjort förut och det är ju alltid spännande. Har hyrt en golvslip för att slipa av vårt fula terassgolv. Det började mycket trevande.

  

Efter ett tag gick det bättre och bättre.

   

Till slut eller snarare efter 2 timmar var jag klar och är supernöjd med resultatet.

  

Jag har hyrt maskinen till på tisdag morgon för jag trodde att det var supersvårt men det lutar åt att jag lämnar den i morgon fredag och hyr en lite mindre istället för att komma åt i lite hörn och så.


När dammet var borta ur alla porer och näsborrar var det bara att köra igång med nästa lilla projekt.

  

Projekt staket. 

Kom ju inte så långt men man måste ju ha lite att göra i morgon också.


Eva var ledig både tisdag och onsdag. Tisdagen spenderade hon med Mamma Gittan i Långshyttan.

Skönt att höra att svärmor är pigg och nyter för sin ålder.


Onsdagen spenderade hon på paradiset och fixade lite nytt i vardagsrummet och lite andra ställen.

      

Synd att hon inte hann måla om v-rummet men jag tror hon fixar det till nästa helg :)


Vi har haft en superdag idag och jag är helt övertygad om att morgondagen kommer att blir minst lika bra.


Jag tyckte det var superäckligt att ha latmasken i min kropp så jag kommer göra allt jag kan för att hålla den borta. Jag tror fan jag kommer att lyckas. I varje fall denna helg.


Jag säger det igen.

Jag älskar den här årstiden.

      

Eva pratar med Anna som berättar om vattenskadan.


Supergod middag blev det. Ser inte mycket ut för världen men det var det.

 

Så var det med det. Jag är helt övertygad om att jag kommer hålla mig vaken till minst klockan 21:00.

Glöm nu inte att hälsa på. Det kommer mera.


Till alla som jobbar i morgon vill jag säga. " Ha det bra"

Till alla som är lediga i morgon vill jag säga " Ha det bra"


Ovido - Quiz & Flashcards