Direktlänk till inlägg 18 juli 2012

En vecka på Gotland

Av Lundqvist - 18 juli 2012 11:30

I år så blev det lite drygt 1 vecka på Gotland för oss. Måste säga att den här ön är speciell. Börjar verkligen förstå varför mina föräldrar föll pladask för Gotland och på något sätt så tror jag att ju äldre man blir ju mer uppskattar man Gotland som plats att vara på.

Naturen och klimatet är helt fantastiskt.


Även fast jag varit där nere så många år så finns det alltid nya saker att upptäcka. Måste ju villigt erkänna att dagens tekniksamhälle har gjort det lättare för oss att hitta nya saker. Klart det är kul att gå på upptäcktsfärd men allt blir lite lättare med lite hjälp från cyber rymden.

Det finns en app som heter Geocaching. Det är en form av skattkartor på massor av platser världen över. Om ni inte har testat så gör det. Om man är ute och promenerar med barnbarnen så blir promenaden betydligt mycket lättare när dom får leta och hitta skatter efter vägen.


Vi som var på Gotland i år var: Johan, Susanne, Emil, Elsa, Anna, David, Emma, Ines, Eva och jag.
Daniel, Ullis och Leah saknade vi men det får bli till nästa år för dem.

 


Jag och Eva kom ner på torsdagsmorgonen och spenderade dagen med lite hemmapyssel.
Middag för kvällen avnjöts på Krusmyntagården . Helstekt lamm med massor av goda tillbehör.

Vi tog en promenad ner hela gänget. I och med den nya cykelbanan så går det som en dans. Vi hade en underbar kväll i härlig miljö.
Tänk att jag under alla dessa år har missat det här.  Kommer att bli en tradition kan jag lova rekommenderas varmt.

   

 

         


På Fredagen åkte vi till ett smultronställe som Fam Lagerberg hittade förra året som heter Björkume. Det ligger bara 8km norr ut på Lummelundsvägen. En helt fantastisk vandring på ett par km högt upp på en klint med en otrolig utsikt.
Precis där vi parkerade bilen så hittade vi ett nytt litet kalkbrott som ett äldre par hade fixat till. Mycket fint och perfekt för framförallt barnen.

                 


På lördagen blev det ett par vändor till tippen. Gjorde en insats i ladan och rensade ut en hel del. Hoppas inte jag rensade för mycket men det tror jag inte. Många gamla sängar, isolering och trasiga stolar. Passade även på att köpa lite mer virke till knutbrädor och fönsterfoder.


Därefter var det Kneippbyn för resten av dagen. Det var en trevlig dag. Framförallt för barnen som älskar denna oas. Tror dom skulle kunna spendera 1 vecka här om dom fick.

           

 


söndag  var det dags för vår första resa till Fårö. Det blev en rätt jobbig men fin promenad i Ulla Hau för att sen komma ut vid Ekeviken som är en helt otrolig fin strand som ligger på motsatta sida om Sudersand. Kan ju säga att det var rätt tomt på den stranden.
Det man inte får missa när man är på Fårö är ju så klart Sylvis Döttrar och det gjorde vi inte heller denna gång.

   



Måndagen blev en liten fixar dag. En vända till tippen igen och ett par fönster fixade. Eva stannade hemma och fixa och dona. Emma och Ines skulle klippa sig på sitt alldeles egna ställe på Adelsgatan. Emil och Elsa åkte och badade vid hemliga sjön som dom kallar den lilla nyupptäcka lagunen. Det blev även ett besök på Creaperiet  så klart. Går ju inte att missa.


Tisdagen var en riktig fin dag och det var hög tid att bränna lite fläsk. En dag på Brissund gjorde susen för det. Det blev ju inte sämre av att jag somnade i 45 min i solstolen just när solen stod i zenit. Brukar inte somna men det här gången var jag helt väck i 45 min.
Hade ett lätt rosa färg på framdelen av kroppen vilket gjorde att natten blev till att spenderas på ryggen som inter sett solen på ett år. Just nu ska jag säga att jag har en fin sommarbränna om man ser mig framifrån.

     



På Onsdag hade vi bestämt oss för att åka till Sandviken. Hade fått tips ifrån en inföding att det här är den bästa stranden på hela ön. Härlig sand, långgrunt och varmt i vattnet.
Det hon inte talade om var:
A:                         Kolla från vilket håll det blåser
B:                         Kolla om det blåser

Om svaret är frånlandsvind på A och Ja på B så ska man absolut inte åka dit. Det var bara att åka hemåt och spendera dagen vid hemliga sjön. Barnen tyckte det var toppen.


Torsdag blev en lugn dag med Visby och Bergianska trädgården. Kommer ihåg att min mamma kunde spendera timmar i Bergianska och jag hade mycket svårt att förstå vad hon gjorde där. För mig var det på den tiden ett sätt att ta sig från punkt A till B. Nu var det ju det där med åldern igen och ju äldre jag blir så inser jag att denna plats är fullt klart värd att spendera tid på.


Det är ju inte så ofta man är nere så här tidigt på året och många gånger missar man blomserprakten. Helt fantastiskt.

Det blev även tid för lite shopping och en pizza innan hemfärd.


Fredag var det så dags för tur nummer 2 till Fårö. Vi gick ifrån Sudersand vanliga badplatsparkering och gick hela vägen bort till udden till höger. Jag har aldrig varit där och återigen så fick man i sig lite nya intryck i själen. Om ni inte har varit där ute så kan jag varmt rekommendera det. Det kändes som jag var någonstans i södra Frankrike eller norra Italien på en torr vinodling eller något liknade. Hur jag nu kan känna så då jag inte varit där men jag kan föreställa mig hur det är där.

Efter det blev det en lättare lunch vid Lauters café. Vackert men tyvärr börjar det bli lite turistiskt. 

             

        

 

Lördagen bestod i att fixa och dona lite hemma inför hemresan. Ett besök på Lummelunda hann vi med. Ingen grotta för mig detta år. Jag koncentrerade mig på att fika och njuta av naturen.
Vi avslutade dagen med korvgrillning. Vi packade korgen och tog en promenad till Trollskogen.

 

  



Söndag är hemresedag och inte så mycket att rapportera ifrån förutom att det var totalt fullt på färjan. Trodde det skulle vara lugnt och att alla var på väg ner i stället för hem men så var det inte. Resan gick bra och väl hemma så var det att starta upp ett antal tvättmaskiner för att packa till nästa semesterperiod men först 1 veckas arbete.


Vad gjorde vi mer på dagar och kvällar som förgyllde tiden.

-          Åt god mat varje dag

-          Drack gott varje dag

-          Drog i mig en och annan god cigarr

-          Spelade spel varje kväll i den s.k punchverandan

-          Spela kubb

-          Lekte i Trollskogen

-          Hade supertrevligt

-          En hel del motion blev det ocskå


Efter 1 vecka på jobbet så blir det 3 veckors ledighet som till stor del kommer att spenderas på Väddö. Måste se till att få klart pensionärskuvösen innan hösten kommer. Vi ska dock göra ett antal roliga saker under ledigheten men det får jag återkomma till.


Jag måste säga att vi hade en kanonvecka på ön i år och jag längtar tillbaka redan nu till nästa år. Vädret var väl inte det absolut bästa tänkbara men jag är klart nöjd ändå. Tror vi hade bäst i landet.


Tack för i år Gotland och ses nästa



 
 
Ingen bild

Anna

18 juli 2012 21:21

Trevlig summering av vår semester.

 
Ingen bild

Veronica

19 juli 2012 09:56

Underbar bilder! Själv åker jag ner till öjn på söndag för att vara där i 10 dagar. Jag ska hälsa från er. ;)

 
Ingen bild

Eva-Britt

19 juli 2012 12:13

Trevligt att få läsa om er vistelse på Gotland och jättefina bilder.
Hade tänkt skriva en kommentar i går och samtidigt passa på o gratta på namnsdagen, men så blev det inte. Det får bli grattis i efterskott. Hoppas vi får tillfälle o ses snart.

 
David

David

19 juli 2012 22:46

Grymt bra inlägg! Tack.

http://Www.aikfotboll.se

 
Magnus

Magnus

6 augusti 2012 20:52

väldigt fina bilder, jag förstår det där med "pladask" bara genom att se det här inlägget :)

http://mj.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lundqvist - 15 maj 2015 08:13


  Efter år av längtar är jag då tillbaka.  Mycket vatten har runnit under broarna sen sist men det är väl ingen mening med att redovisa här och nu. Det kan få komma vart efter.  Tänkte jag skulle uppdatera både er och mig själv lite på vad som...

Av Lundqvist - 13 augusti 2012 20:02

Ja så var då årets sommarsemester över för denna gång och jag måste säga at jag är så nöjd med denna semester. Tiden på Gotland var mycket bra vilket jag har skrivt om tidigare och mina 3 sista veckor på Väddö var även de mycket bra. Barn och barnb...

Av Lundqvist - 26 juni 2012 08:04

Eftersom det var regnuppehåll ett par timmar i går kväll så gjorde jag ett litet ryck. Det är tydligen superviktigt att alla mått är riktiga enligt instruktionen och det gör ju inte saken lättare. Jag är hela tiden på spänn för att jag ska göra fel...

Av Lundqvist - 24 juni 2012 20:06

När jag har möjlighet att spendera mycket tid här ute på landet så framkallar det många idéer. En del är ju väldigt enkla och kostar inte något att förverkliga. Andra krävs lite mer både vad gäller funderingar, kraft och en och annan krona. Tur att m...

Av Lundqvist - 28 maj 2012 19:51

I lördags var det dags för en favorit i repris för Eva och mig men denna gång hade vi Eva-Britt och Janne med oss på vår vandring på Roslagsleden mellan Gamla Grisslehamn och Grisslehamn. Vi startade redan vid 9:30 och det var minst lika vackert de...

Ovido - Quiz & Flashcards