Alla inlägg under april 2010

Av Lundqvist - 26 april 2010 18:34

Jag vet att en del av er där ute har tvivlat men nu har jag fått det bekräftat.

Det är inget fel i skallen på mig. Det var skönt att få det sagt av en läkare.


Jag fick dock lite skällning av läkaren idag.

Eftersom jag visste att han skulle titta i mina öron så petade jag dem lite extra. Kan inte säga att jag petade speciellt mycket men läkaren sa. "Varför har du petat öronen"

"För att jag visste att jag skulle hit och att du skulle titta i dem så ville jag var ren" sa jag.

"Sluta med det från och med nu" sa han. "Öron renar sig själv."


Jag frågade vad mina lock och sus kunde bero på så var svaret kanske lite väntat.

"Det har med stress att göra. I din ålder ska du inte stressa och jobba mer utan du ska varva ner och jobba mindre" sa den kloka läkaren.

Lättare sagt en gjort kan jag säga. Ska höra med min chef om han tycker att jag ska varva ner. Tror jag redan vet svaret.


Hur gick det då med det andra beskedet jag skulle få. Tyvärr inte lika bra som läkarbesöket kan jag tala om. Var tvungen att åka hem tidigare idag och dra på mig joggingkläderna och rensa skallen.

När veckan är slut så ska jag lägga det bakom mig och ladda upp för nya spännande affärer.


Snart är det dax att fira in våren på riktigt. Eva och jag kommer att tända en brasa på ängen och sjunga in våren.


"Vintern rasat ut bland....................................


"Sköna maj välkommen...................................


Må gott

Av Lundqvist - 25 april 2010 19:25

Även idag söndag så har det varit en kanondag och det kändes faktiskt lite tungt att dra sig hemåt idag. Brukar inte ha några större problem med det men just idag så ville jag gärna stanna.

Har vi gjort någon nytta idag då eller har vi bara haft det skönt.

Vi har faktiskt bara haft det skönt men vi har gjort nytta hela dagen, speciellt Eva kan jag säga. Hon hade gett sig fan på att få ordning på en gammal trädgårdsmöbel enligt min mening borde tillhöra Sörab. Eva har slipat och skrapat hela dagen lång och till slut måste jag väl erkänna att det finns hopp även för denna antika möbel. Nu återstår att grundmåla och måla. Vi får se om vi hinner sitta i den i år.

Bra jobbat "Rosen"

  


I en liten paus så hann Eva även med att städa bastun och såpaskura lavarna. Så nu är det riskfritt att sitta med bar rumpa på laven.

  


Till lunch hade vi planerat för en riktigt höjdar lunch. Vad sägs om detta.

- Snittar med gåslever, löjrom, lax.

- Gratinerad hummer

- Havskräftor

- Oston

Innan jag stack iväg för att handla satte vi oss och gick igenom vad som skulle inhandlas till bygget: Fönster, virke, isolering, golv, nya köksskåp, diskmaskin, spis, kyl/frys och lite nya möbler.

Ja det blev en hel del det där så jag gick in ett tag medans Eva satt och väntade att jag skulle sticka iväg och handla men jag kom ut med detta istället.

  

Havregrynsgröt och saftsoppa och varsinn macka. Det var gott det med.


Innan vi åkte hem så ville Eva att rådjuren skulle få det lite trevligt när vi var borta så hon hängde ut en CD skriva i trädgården. Tror dom gillar det. CD spelare får dom ta med sig själva.

  


Så vad har jag gjort idag kan ju någon undrat.

Jag har bara haft det skönt.


Ha en riktigt bra vecka så hörs vi snart. Det kommer att vara en händelserik vecka och morgondagen händer 2 viktiga saker.

1. Svar på magnetröntgen

2. Får besked om en affär


Håll en tumme är du snäll



Av Lundqvist - 24 april 2010 18:31

Idag har det varit en helt fantastisk dag. Det var den där dagen man väntat på länge.

Eva gick upp vid 6:30 och tog ett par fina morgonbilder.

      


Själv somande jag om och vaknade klockan 8 och gick ner till en härlig frulle.

  


Sen var det dax att gå ut och möta dagen.

Mössan slängdes av efter en kvart och tröjan åkte också av efter ett tag.


På förmiddagen så städade jag i förrådet och fyllde släpkärran full. På tal om släpkärran så har jag haft ett antal problem med den under förra året. Bromsarna låste sig och det gick knappt att köra. I fredags ringde jag till bilprovningen och undrade om jag kunde göra om mitt bromsade släp till ett obromsat. Inga problem sa dom och det är hur enkelt som helt. Sagt och gjort, efter ett par timmars jobb så har jag nu ett obromsat släp som rullar som bara den.


Vi åt får första lunch ute och satt sedan och njöt av solen ett tag.


Eftermiddagen körde jag igång med vår lilla utbyggnad och det var när jag började riva lite av väggen som jag kände historiens vingslag. Tänk om dessa väggar kunde tala.


När jag rev ytterpanelen så stötte jag på en ytterpanel till.

      


   


Under den andra ytterpanelen så var det en c:a 8cm tjock plankvägg som var gjord av egentillverkad spontad plank. Jag kan inte vara annat än imponerad av den byggkonsten. Mellan varje spont så hade dom tätat med sönderklippt tyg som ni ser på kortet nedan. Idag tar man för givet att det ska finnas spontat plank och isolering att köpa.

Förr i tiden satt lilla gumman framför vedspisen och rev söder lite gamla kläder som kunde användas medans gubben var ute i vedboden och tittverkade sina spontplank.


   


Som ni ser så var det vita knutbrädor gömda under panelen. Fint tycker jag.


Så i morgon forsätter jag med lite grundarbete och inom ett par veckor så kommer ni nog att skåda en liten utveckling.


Vid 16  var det så dags att bänka sig framför TV och titta på den 6:e matchen mellan DIF vs HV/71.

Nog pratat om detta.


Nu har vi ätit en kanonmiddag. Schnitzel med mozarella och salami mellan. Supergott.


Jag hoppas morgondagen bjuder på sol och värme.

Hoppas ni alla får en skön söndag.  

Av Lundqvist - 23 april 2010 08:11

Efter en rätt så tung vecka så bestämde vi oss för att ta fredagen ledig och sticka iväg till landet. Som vanligt så är det telefonmöte även idag men det gör inget.

Vaknade upp i morse till ett vitt landskap. Har ju vid ett flertal tillfällen sagt att man inte ska klaga på vädret men du får det fan i mig vara nog. Jag är så jäkla trött på snö nu så jag kommer att skippa allt is i drinkarna framöver. Det får bli jummen GT i sommar.


Igår torsdag var det en stor dag. Jag var inbjuden till Emmas dagis för att titta på Sanda Ängars Melodifestival. Dom är ju för goa de små. Jag tog ett antal fina bilder som jag mycket gärna skulle vilja lägga ut men jag är inte helt säker på att det är ok att göra det utan att fråga föräldrar och så.

Jag tror dock att jag vågar mig på 3 bilder ändå.


    


       


Dagens eller kvällens andra höjdare skulle ju vara SM-finalen i hockey. DIF hade en betryggande ledning tyckte jag, 0 - 3 gick ju inte att hämta upp trodde jag och inte DIF heller tydligen så dom la av och spela.

Nu blev det torsk med 4 - 3.

Det är lite märkligt det här med mig och hockey. När jag inte tittar på matchen på TV så vinner DIF men så fort jag bestämmer mig för att titta så är det torsk direkt.

Igår sappade jag lite då och då. Satte på matchen och då stod det 0-3 och då tänkte jag att nu är det ju lugnt att titta men icke. Efter ett par minuter så gjorde HV mål.

Så där höll det på hela kvällen tills matchen var slut och HV vann.

Jag ber därför om ursäkt till alla DIF fans: Det är mitt fel att DIF torska. Jag lovar att inte titta på lördag.


Idag på em ska vi ta en tripp till Eva-Britt o. Janne för lite fika. Förhoppningsvis så har all snö smält bort tills dess.


Hoppas ni alla får en bra helg.

Av Lundqvist - 12 april 2010 19:07

Som ni förstår så har det varit söndag för oss idag, trodde jag i varje fall- Jag skulle ha ett kort telefonmöte idag som skulle börja klockna 9:30. Det var ju lugnt tänkte jag eftersom det var lite dimmigt på morgonen. När solen kom fram och klockan slog 10:30 så kände jag att det här kommer inte bli ett kort telefonmöte. Mötet var slut 11:45 och det kändes som om hela dagen gick förlorad.


Jag körde gång direkt och borrade upp ett hål i duschen och efter ett par timmar så sitter nu en bra ventil på plats. Ska bli kul att testa till helgen om den har någon effekt.

  


Eva planterade om alla sina Dahlior och jag tror hon blev lite sårad igår när jag skrev om att allt skulle hem och förvandla vår terass till ett växthus. Hon satte ut alla krukorna i det befintliga växthuset på landet. Det ser kanonbra ut.

  


Jag är lite orolig för vår trekammarbrunn. Har märkt den senaste tiden att det  är lite dåligt rinn i avloppet. Gick ut och lyfte på locket till brunnen och såg att den var full till bredden. Ringde och kollade med kommunen om dom verkligen hade tömt. Jodå den 13 novermber hade dom tömt den. Hur vet man det?

Jaja dom hade ändå en god service och ringde tillbaka till mig och sa att det kan ha att göra med det allt smältvatten i år. Marken är full och tar inte emot mer vatten. Dom ville att jag skulle ha lite is i magen och avvakta ett par veckor. Om det inte hade blivit något bättre så blir det att fixa en extra tömning. 1 500 kr blir det.

Jag sätter inte ut någon bild på den fulla brunnen. Jag fotade i och för sig men det blev en jävla skitbild.


Kan även berätta av jag fick en räkning på en icke utförd tömning av trekammarbrunnen på Gotland p.g.a för mycket snö. Hur fan kan man vara så dum så man planerar att tömma mitt i vintern och då på en sommarfastighet. Vad ska vi göra sätta oss på ett flyg och skotta fram brunnen. Tror dom blev överraskade på ön att det kom 1dm snö i år.

Gotlands Kommun kan räkna med att få ett telefonsamtal i morgon. Lyckliga dom.

Är dock inte helt säker på att dom vill kreditera 375kr men det är värt ett försök.


Ha det bra



Av Lundqvist - 11 april 2010 16:38

Ja inte jag i varje fall. Den här söndagen är ju så otroligt skön. Vi har varit ute hela dagen och fixat lite på tomten. Jag har börjat med att sätta in en ventil i duschrummet  vid bastun. Nu är klockan 5 och vi har slutat jobba för idag och sitter just nu och njuter av lite After Work. Vi är nämligen lediga i morgon så det känns ju lite som en lördag även idag.


Som sagt så har vi fixat lite ute idag och Eva är ju blixtsnabb på att ta fram krattan så fort snön har försvunnit. Så nu kommer det att ligga en massa lövhögar över hela tomten i ett par veckor framåt. Hon har även skrivit en lång lista på blommor och frön som ska inhandlas den närmaste tiden och alla Dahlior som har sovit över vintern i vårt förråd ska nu planteras för att förgro. Jag tror att vår terass hemma kommer att förvandlas till ett växthus. Det är bråda tider nu säger Eva.

Själv är jag rätt så lugnt men väntar så klart på att värmen ska komma så det torkar upp. Jag som ska bygga lite i år är ju glad för att det bara är att åka och handla virke på brädgården. Tänk om jag var tvungen att odla för att få virke. Skulle inte bli mycket gjort då.


Jag började idag att sätta in en ventil i vårt duschrum där ute där vi har bastun. Har märkt att det är ett dåligt drag där inne även fast jag har en paxfläkt där sedan tidigare. Det kommer nog att göra susen när jag är klar.


Var inne och snackade lite med grannen idag. Han vars garagetak brakade ihop av tung snö. Ingen rolig syn kan jag lova er. Det är ju inget litet garage kan jag tala om, 200 kvm. Tyvärr hade han ingen försäkring som täcker in detta. Man måste ha en tilläggsförsäkring när det gäller förrådsbyggander. Något att tänka på. Jag tycker jävligt synd om honom.


Ikväll ska vi sitta i våra nya fina stolar och njuta av söndagkvällen. Vi ska skriva en lista på vad som ska göras i sommar.

Några punkter från mig som ska in på listan är:

- Åka mer båt än förra året

- Fiska med barnbarnen

- Sol och bada

- Äta pizza hos greken

- Åka till Gotland


Här kommer några få bilder från helgen

          


Ha en bra vecka så hörs vi vilken dag som helst



 

 

Av Lundqvist - 7 april 2010 07:27

Jag glömde ju att skriva om att påsken är över men det har ni väl själva märkt.

Efter en fantastisk påsk med familjen samlad och härligt vårväder så blev det till slut dax att packa ihop och dra sig hemåt. Kan ju inte påstå att det var speciellt tungt att lämna landet denna gång när det såg ut som nedan.

    

Vi startade vår promenad på morgonkulan när den första snöflingan dalade ner och när vi kom hem efter 2 timmar så såg vi ut som snögubbar och det låg c:a 1 dm blötsnö på marken. Ingen trevlig syn vill jag lova.


Vi bestämde oss för att städa av och packa ihop för att dra oss hemåt.

Påsktulpanerna fick åka med hem så vi fick njuta av dem ett par dagar till.

  



Tack Kung Bore för i år men nu får det vara nog. Vi ses i december.


Av Lundqvist - 4 april 2010 07:44

Påsken har i år visat sig från sin bästa sida. Vore det inte för mängden av snö så skulle det vara helt perfekt.

I går satt vi ute hela dagen i solgasset och det är ju givet att alla ser ut som små rosa grisar i nyllet. Solen bränner på bra i det bleka skinnet.

  


Johan, Susanne, Emil, Elsa och Daniel kom ut till Sofielund på förmiddagen. Det blev lite äggmålning och sen bar det av till brevlådan för att se om påskharen hade skickat någon skattkarta så att alla kunde hitta sin påskägg.

           


Efter lite intag av sötsaker så försvann barnen till lekstugan och sen såg vi inte röken av dem på hela förmiddagen.

      

Vi andra satt och njöt av solen tills det var dax för en härlig påsklunch i solskenet. Det kändes som vi vuxna satt i solen hela dagen och bara åt och drack och mådde bra.

     

    

Klockan 16:00 var det dax att dra sig inåt och bänka sig i TV soffan. Djurgården vs Linköping. Som tur var så vann rätt lag och kvällen kunde fortsätta i glädjens tecken.

  

Efter matchen så blev det kanonmiddag som bestod av kalkon, hasselbackspotatis, gräddsås, gelé och gröna ärtor. Det tillhör en av mina favoriter.

  

Middagen avslutades med en god chokladpudding. Ingenting för mig kan jag säga men Elsa gillade puddingen vill jag lova.


    


Lite spel och skratt avslutade kvällen och det blev rätt så tidigt i säng efter allt ätande, solande och en och annan godsak att dricka.

        


Även fåglarna ser ut att trivas i solen och vid matbordet.

  



Idag är det påskdagen och vi får väl se vad denna dag har att erbjuda.


Ovido - Quiz & Flashcards