Alla inlägg under september 2009

Av Lundqvist - 29 september 2009 19:37

Nu börjar jag bli lite trött på att ligga ute på vägarna och bo på hotell. Förra veckan blev det 4 nätter på raken och denna vecka blir det 3 nätter.

En dag i Göteborg: Vaknar redan kl. 05:00 och försöker somna om men icke. Pigg som bara den. Lägger mig och läser till det är dax att stiga upp 6:30. Fixar, donar med mig själv. Går ner och äter frukost och läser tidningen.

Sticker sen iväg till dagens kundmöte och avslutar mötet med en lunch. Kontoret till kl. 18:30. Åker sen till hotellet och tar en promenad på 30 min. Går ner och käkar en inte alltför god middag. 19:30 är jag åter på rummet och vad händer där. Inte ett dugg faktiskt. Surfar, TV, läser, surfar, TV, läser. Knoppar in hyffsat tidigt och sen kan ni börja om att läsa från rad 3 hur övriga dagar löper på. 


Jag har inget emot att resa en del men dom här två veckorna kallar jag för dålig planering. Nästa vecka ser bättre ut. Då blir det flyg till Göteborg på tisdag och hem samma dag. Sköööööönt.


Som ni ser så har jag inte så mycket att skriva om och det är väl för att det inte har hänt något.


Ni får ha en fortsatt bra vecka. En del har ju semester har jag hört och dom har väl inte så bra. Kallt, blåsigt, regn och rusk.

Om det inte händer något riktigt roligt så får ni vänta tills helgen med nästa inlägg.  

Av Lundqvist - 27 september 2009 20:09

Idag var det dax för mitt födelsedagskalas med alla barn och barnbarn. Även fast jag inte säger något och ni måste lova att inte tala om det för någon så är denna dag något jag ser fram emot varje år.


Vi startade dagen med ett besök på IKEA. Vi var inte ensamma där kan jag säga. Första helgen efter löning brukar betyda "Sigge Cirkus" på IKEA. Oj nu vet kankse inte alla vad "Sigge Cirkus" var för något. På 60-talet var det ett riktigt håll igång på TV. Oj vad vi skattade på den tiden när Kalle Jularbo spelare och Sigge Fürst höll

ingång.

Som sagt det var fullt hus på IKEA.


Efter det åkte vi hem och körde igång med dagens meny:

- Grön ärtsoppa med ett spett av räkor o. pilgrimsmusslor

- Tjälknöl, potatisgratäng, rotsaksgratäng och kantarellsås

- Marängcup till barnen och chokladmousse till vuxna

- Gott vin för de som önskade.


Även fast jag fyller så mycket som jag gör så måste man ha fiskdamm för barnbarnen. Det är uppskattat.


    

Maten smakade riktigt bra

  

Lilla Elsa tyckte mycket om pilgrimsmusslorna. Det blir dyrt för Johan o. Susanne. Elsa lurar man inte med fiskbullar efter denna dag.

  

Trodde aldrig jag skulle få en bra bild av sonen och svärsonen men efter ett antal försök så lyckades det.

  

Fiskdammsgodis

  

Efter fiksdammen blev det full rulle

  

Till slut var det dax för traditionen att ta en bild av Morfar/farfar och alla barnbarnen.

 

   

Tack så jätte mycket för fina presenter och en trevlig födelsedagsmiddag, jag längtar redan till nästa år.


PS: Kankse vi ska införa en ny tradition nästa år. Hockeyturnering.


Ha en riktigt bra vecka och det är inte omöjligt att vi hörs av under min resa genom södra delen av Sverige.


Av Lundqvist - 26 september 2009 18:52

Idag hade vi beslutat oss för att åka iväg till Lida friluftsgård. Jag kan säga att här har jag inte varit på många, många år. När jag var liten så åkte vår familj hit många gånger och jag fick ett antal  Déjà vu under vår promenad även fast det har hänt mycket på 50 år, oj.


Vädet såg lovande ut på morgonen och vi kom iväg riktigt tidigt. Det var bra det för det var andra aktiviteter på eftermiddagen.

Det blir inte så mycket text idag utan ni får hålla tillgodo med vackra höstbilder från vår tripp.


  

Det tar c:a 40 min. från norrort till Lida men väl framme så är det värt varje minut. Här går starten.

  

Kyrkan på Lida är mycket populär för bröllop och dop. Den ligger fantastiskt vackert med ett stort fönster ut mot vattnet.

  

Efter avslutad akt i kyrkan kan man avnjuta middag på värdshuset och det ges även möjlighet till övernattning.

    

En lugn och skön promenad och vi såg alla fram emot den första kaffepausen.

Barnen knatade på riktigt bra.

  

Här blev det helt plötsligt stopp. "Om vi inte tar rast snart så får ni inte komma förbi", säger Leah.

Här gällde det att hitta på något för vi hade en bit kvar.

  

Att locka med en liten kopparorm går ju alltid hem.

    

Ett besök i ett fågelskådningshus är också något bra att locka med.

På skylten står det,  Nä det får ni lista ut själva.

  

Sötisar på promis

  

Vid ett vindskydd var det så skönt att sitta och ta igen sig. Kaffe smakar så gott och tjejerna var nöjda.

  

Tjejsnack.

   

Utsikt från fikaplatsen

    

Efter lite mer promenad blev det dax för lunch på toppen av skidbacken. 

Pannkakor och sylt för alla utom mig. Jag hade en liten LCHF lunch. Om jag var sugen på pannkakor? Som fan kan jag säga.

    

På vägen ner i skidbacken hittade vi ett antal stora champinjoner. Jag är till 100% säker på min sak men ändå vågar jag inte ta med dem hem och käka.

    

Emma hittar en lurvig larv.

 

      

Fina bilder

  

Avslutade dagen på Lida med en liten aktivitet. Det gick inte så bra med det var kul.

 

 

Tack så mycket för en härlig dag på Lida. Finns mycket mer att se där ute så jag kan tänka mig att åka tillbaka. Då ska jag ta med mig lite grillkol och grillkorv.


Jag önskar er alla en riktigt bra lördagkväll. I morgon blir det kalasbilder.


Av Lundqvist - 25 september 2009 13:31

Känns ju lite konstigt att annonsera så här att jag har födelsedag men det känns som om alla redan har kommit ihåg denna stora dag. Då jag idag fyller 57 år och det börjar komma upp en och annan rynka här och där så satt jag och bläddrade lite bland kort för att hitta något utan rynkor och hittade nedanstående stiliga kille.

Det var inte många rynkor där inte men en hel del annat som jag inte känner igen.

Jaja, tiden går och man kan ju inte alltid vara snygg.


Håll till goda och tack snälla för alla gratulationer.


  

Vi hörs




Av Lundqvist - 22 september 2009 21:29

Dagen har innehållit följande: Chockad, ögonfröjd, ont och överraskande.


Dagen började med att jag blev lite chockad över folks beteende. Gick ner för att äta min frukost i ett rätt så tomt frukostrum. Jag satte mig vid ett fönsterbord med min frulle och DN. Efter ett par minuter kommer en herre fram till mig och säger att han är stamgäst på hotellet och bor där 3 dagar/vecka året om. Oj det var inte dåligt säger jag och ska precis gå tillbaka till min frulle och tidning då han säger följande. " Jag sitter alltid på den platsen som du sitter på så det skulle vara bra om jag får fortsätta med det."

Jag blev direkt irriterad och talade om att det var dax för honom att vidga sina vyer. För idag skulle han inte få sitta på "sin" plats. Han blev tvärilsk och drog iväg och skulle prata med någon sa han. Jag fortsatte att äta min frulle och när jag var klar så reste jag mig därifrån för att åka iväg och jobba. Såg inte till "gubben".

Ursäkta mig men hur j..la insnöad får man vara. Jag led med honom.


Plockade upp en jobbarkompis här i Sundsvall för att åka till Umeå. Det blev en resa som var riktigt vacker. Jag har inte åkt bil denna väg förut och jag hade en riktigt bra guide med mig, som berättade om alla sevärdheter.


    

Vacker soluppgång i Sundsvall


    

Skuleberget. Ett häftigt berg och tydligen så finns det en promenadstig härpå framsidan. Jag säger bara usch.


    

Tyvärr var det riktigt mörkt när vi åkte hem över Högakusten bron. Jag kan dock säga att det var, otroligt vackert, otroligt högt och ni som känner mig så hade jag jävligt ONT hela resan över bron. 



Det är lite roligt att ha med sig kameran på en sån här resa och det är roligt att fota. Idag på resan upp och strax utanför Ö-vik så blev jag riktigt överraskad när jag själv blev fotad och det ska bli kul att se den bilden.

Har aldrig förstått att det finns kameror i dom här stolparna efter vägen och tro mig dom har t.o.m blixt.

Kanske inte lika roligt att se inbetalningskorten som kommer tillsammans med korten.


Umeå var en riktigt fin stad och hösten var där. Nu är jag tillbaka i Sundsvall och sticker till Gävle i morgon bitti.


PS: Jag körde 80km/tim där det var 70km/tim


Ha de vi hörs.




Av Lundqvist - 21 september 2009 20:25

Den här veckan är jag på resande fot. Startade upp tidigt i morse med en resa till Iggesund för att sen avsluta dagen i Sundsvall. En härlig 6km snabb promenad och därefter en FET oxfilé med bea. Det satt som en smäck.


  

Tog en kort fikapaus vid Tönnebro. Det märks att Sverige är ett avlångt land.

Ju längre norr ut jag kommer ju mer höstfärger bjuds jag på. I morgon drar jag

vidare till Umeå. Vi får se vad björkarnas stad bjuder på.

 

Ha det så bra.

Av Lundqvist - 20 september 2009 20:29

Skulle hänga tvätt och tappade en klädnypa på golvet. Böjde mig ner för att plocka upp den och det visade sig att något satt upp ett skåp precis ovanför mitt huvud. Det blev en riktig smäll vill jag lova. Så här får det inte vara på en bra arbetsplats. Sker ingen bättring här så kommer jag inte sätta min fot här igen.


Ropen skalla, hjälm åt alla.

  

Av Lundqvist - 20 september 2009 18:13

Vi vaknade till en underbar morgon på landet och vi hade bestämt oss för att åka hem tidigt idag för det var dax för Emma kalas. Vi hade en skön och slapp morgon innan vi körde igång med det man alltid gör innan hemfärd. STÄDAR.


Precis innan vi skulle åka säger Eva: "Funderar på om vi ska ta hem lite blommor"

"Vilka då" undrar jag och Eva's arm svepte över trädgården och jag kände att det var dax att koppla på släpet.

Jag frågade vänligt och stillsamt om inte syftet med blommor var att de skulle stå så länge som möjligt och att dom får leva sitt egna liv och vissna ner i all sköns vinterro.

Eva tyckte det var fint sagt och beslutade sig för att bara ta hem 2 små blomkrukor.

Puh, det där var riktigt nära ögat men jag tror jag lyckades få henne att förstå.


Klockan 3 var det dax för kalas.

Det är så roligt att gå på kalas tycker jag. Barnen är så förväntansfulla och dom är så spända.


KALAS

EMMA 5 år




  

Emma tar emot och hälsar oss välkomna

  

Efter present öppningen bjöds det på kak och tårt fest. Emma blåste snabbt ut alla 5 ljusen

  

och sa "Varsågod nu ska vi äta tårta"

  

  

Tårtan var supergod med mycket vispgädde och det passar mig utmärkt.

  

Ines gillade också tårtan

  

Full rulle runt bordet. (Från vänster, Emil, Ines och Emma)

  

Ines hade lite otur när hon var som gladast och hoppade runt. Slog pannan så det blev en riktigt ful bula.

Efter 2 minuter var hon på ett stålande humör igen. Hon är lik sin mamma som liten kan jag lova.


  

En fin bild på Elsa och hon njuter av sina Marie kex. Är det kalas så är det.

Tack för ett trevligt och gott kalas Emma

 Nu får vi vänta ett bra tag på nästa födelsedagskalas. Skönt med en liten paus.

Jag önskar er en riktigt bra vecka. Själv kommer jag ha en bra vecka. Det är jag övertygad om eller vad sägs om förjande: Iggesund, Sundsvall, Umeå, Gävle, Stockholm.


Jag tar det inte för otroligt att vi hörs och syns.


Ovido - Quiz & Flashcards