Alla inlägg den 18 september 2009

Av Lundqvist - 18 september 2009 18:16

Satt och klurade för ett par veckor sedan, jag har redan skrivit om det tidigare, att jag skulle dra el ner till vår lilla bod. Det kan ju inte vara så jävla svårt.


Syftet med detta lilla projekt var två. Nr 1: Att få ström ner till boden (Överraskande va?). Nr 2: När man kommer ut sent fredagkväll på höst och vinter så är det bra att kunna tända en lampa för att se var man är.


Började för ett par veckor sedan och grävde ner en elkabel från poolbelysningen ner till boden.

Så idag tog jag tag i det roliga jobbet att koppla ihop alla nyinköpta enheter.

Hade inhandlat:   Lampa, kabel, strömbrytare av olika slag. Så det var bara att köra igång. Det gick otroligt bra. Lampan på plats, två hål i vägger både här och där, strömbrytare på plats. Fan vad jag var nöjd. Nu var det bara den sista lilla detaljen kvar och det var att koppla på strömmen.


Försök nr 1: Lampan funkade inte.

Försök nr 2: Tände poolbelysningen och då funkade lampan vid boden. Snyggt jobbat. Gick ner till boden för att släcka lampan. POFF, en propp gick.

Försök nr 3: Kopplande om lite och fixade lite för jag trodde att jag hade kopplat fel. Nytt försök. POFF, en propp gick.

Försök nr 4: Ringde till polare Janne för han är en hejare på el. Nej sa han det där kommer inte att funka om du inte har en växelbrytare, både uppe vid poolen och nere vid boden. Han hade även ett par andra alternativ som var bra så vi får se.

Försök nr 5: Ringer min granne här ute på Väddö, Uffe, som är elektriker för att höra och nu kom dödsstöten.

"Nej det där måste man tänka till på från början varifrån man tar strömmen. Du måste hitta någonstan där du kan får ström hela tiden," säger Uffe. " Vad har du grävt ner för kabel" frågar Uffe.

"En sladd med 3 sladdar i" säger jag.

"Hm" säger Uffe, "borde vara en med 4 eller 5. Kan du gräva ner en till", frågar han.

"Fan vad jobbigt. Finns det inget bra alternativ" frågar jag.

"Det finns alltid alternativ men dom är inte bra" säger Uffe.

"Ok, ha en bra helg och förlåt att jag störde dig en fredag kväll" säger jag.

"Det är lugnt, ring mig om du behöver hjälp" säger Uffe och drömmer om en veckas semester på Mallis som han kan tjäna på mina amatör jobb.


Satte mig ner och tänkte till och kom på superidén att köpa skymningslampor till alla utelamper här ute. Det betyder att man kan knäppa på överallt och det tänds bara när det blir mörkt och jag kommer att ha el hela tiden.


Så vad är problemet. Det är ju hur enkelt som helst att vara elkille bara man är lite kreativ i sina tankar. Gör hur fan du vill och köp ett gäng skymningslampor så är allt under kontroll.


Ja så var detta lilla projekt avslutat. I morgon kommer jag att inta rollen som Trädgårdsmästare.


Hur svårt kan det va.


PS: Inga bilder idag? Nej så roligt ska vi inte ha.


Vi ses i morgon




Ovido - Quiz & Flashcards