Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Swedish Match och jag är inte tillsammans längre

Av Lundqvist - 22 januari 2010 16:30

Det jag nu ska berätta är något stort och det krävs nog en liten tillbaka blick på si så där en 43 år så ni förstår vad jag menar.


När jag var 13 år så tog jag mitt första bloss på en zigg och det var startskottet på något som skulle fortsätta i c:a 30 år. Låter ju helt sjuk och det är det väl också.

Ska jag vara helt ärlig så skulle jag kunna minska dessa 30 år med c:a 1 år då jag har varit sjuk eller att något annat har hindrat mig från att röka. Vad det nu kan vara. Inte mycket kan jag säga.

Jag minns när jag vid 17 år ålder opererade bort mina tonciller och skulle efter c:a 2 veckor ta mitt första bloss efter operationen. Tror aldrig det har gjort så ont i halsen som den gången men trägen vinner. Efter ett par zigg så var man igång igen.


Hur många zigg och SEK dessa 30 år betyder behöver vi ju inte spekulera om. Tror inte jag vill veta.

Mina första zigg var av märkena

    

Sen blev det under ett antal år

  

men för det mesta var det nedan som gällde

  


Hur många olika märken det har blivit under alla år vågar jag inte heller tänka på. Får ju heller inte glömma alla pipor och cigariller som har förbrukats.

  

Ett märke som jag kommer ihåg speciellt mycket var de ziggisar som mina systar rökte. Tyckte den asken var riktigt cool .

Philip Morris Multifilter hette dom.

  

Jag vet också att Glenn var ett märke som syrrorna gillade

  


Min Pappa rökte Kent men dom smakade inte så mycket men om man nöp av filtret så var dom helt ok. Pappa förvarade sina zigg i en blå/turkos poslinsburk med lock.

Han hade rätt dålig koll på hur många zigg som fanns i burken. Trodde jag i varje fall. Så var det nog inte men han sa aldrig något om att det minskade så snabbt i hans burk.

  





Efter 30 års rökande så fick det vara nog och jag gick över till snusets underbara värld.

Tänkte att det kan jag ju hålla på med ett tag innan jag slutar med det också. Det kan inte vara så svårt att sluta med det. Det tog 12 år att sluta med det riktiga snuset innan jag insåg att att det var ju inte värt att betala 30kr för en dosa som tog slut på 1 dag.

Nu var det inte under hela denna period som snuset kostade så mycket utan mitt förstånd vaknade till liv det sista året.

Kan redan nu tala om att förståndet försvann rätt snabbt


Det här har varit min favorit under många år. Så jävla gott har det varit.

  

En annan favorit när jag körde med baksnus var Röda Lacket

  

eller varför inte Ettan

  



 

Första dagen på semestern för c:a 3 år sedan så bestämde jag mig för att sluta med snuset. Det funkade skitbra i c:a 2 veckor men sen sa Eva åt mig.

"Antingen så åker du härifrån landet och börjar jobba igen eller så börjar du snusa igen och tar upp avvänjningen igen efter semestern".

Så jag körde igång med snuset och alla fick en behaglig och lugn semester och jag blev glad igen.


Efter semestern var det dax.

Behövde dock något att lägga under läppen för att övergången skulle bli så lugn som möjligt.

Nikotinfritt snus (Onico) måste ju vara kanon. Kostade i och för sig 34 kr dosan men under en övergångsperiod på ett par månader är väl det ok.

34 kr är ju mycket pengar för något som bara innehåller hö+havre, men men  

C:a 2 år med Onico, en brakförkylning och 20 000 kr mindre på kontot (för hö + havre) så är det nu slut även med detta.

Jag känner att jag nu har gjort mitt för Swedish Match.



Jag kan ju berätta för er att jag har skrivit ett antal brev till Swedish Match då tillgången på Onico var superdålig.

Det var efter nyår för 1 år sedan som allt nikotinfritt snus bara tog slut överallt och jag var helt desperat. Swedish Match skyllde på att råvaran var slut. Hur fan kan havre ta slut skrev jag plus några fler väl valda ord.

Jag ringde till och med till dom.


Hade jag haft något innanför pannbenet så kunde jag ju slutat då eller tagit lite havregryn och stoppat under läppen. Kunde ha fått 2 kg havregryn för 34 kr.

Jag satt i timmar i telefon och ringde runt till olika affärer för att få tag på lite Onico. Som tur va så fanns det en hel del Onico I Gävle och det var ju bra eftersom jag var där rätt mycket då.


Priset: 34kr för en dosa surrogat. Dom tjänar bra med pengar på oss som inte vet bättre.


Så var sak har sin tid och vid 57 års ålder så har jag insett att det inte är värt att betala 34kr för något som bara ger skavsår under läppen.   


Min dosa har ju varit som en liten vän kan man ju säga. Har den inte funnits där så har jag känt mig helt utelämnad, desperat och ensam.


Till sist måste jag ändå erkänna att det är med lite vemod som jag lägger dosan på hyllan. Det har ju varit en del av mig och det har varit en ritual och ett nöje att stoppa in en prilla när jag:

- tar en wirre

- tagit en öl

- ätit klart

- sätter mig i bilen

- fikat

- motionerat

- kort och gott när känner för det

men nu är det slut.


Vem fan vill vara beroende.




 
 
Janne.

Janne.

22 januari 2010 18:00

Jag.

http://arbetsplats351.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

David

23 januari 2010 12:56

=)

 
Ingen bild

Eddie

23 januari 2010 13:21

Fredrik: Du får oss mindre välmotiverade människor att känna oss små! Nu är det du som tar och börjar snusa igen så jag slipper dåligt samvete varje gång jag ser dig :)

Nevars, bra jobbat! Kanske kommer jag dit oxå en dag trots att jag betvivlar det starkt.

 
Ingen bild

Daniel

23 januari 2010 13:21

Roligt inlägg. En liten historielektion kan man säga. Nu ska jag lägga in en snus och bygga ihop Leahs säng.

Tack för hjälpen idag !

 
Ingen bild

Eddie

23 januari 2010 13:22

Glömde, jag brukade röka Kent när jag rökte!
Jag kan komma ihåg att de gjorde sig itmärkt på svartvita foton eftersom de är helvita :)

 
Fredrik

Fredrik

23 januari 2010 13:33

Eddie: Tack för dessa ord. Inte ska du ha dåligt samvete. Du har ju några år på dig att sluta om du ska komma upp i samma nivå som mig.
Krossa LHC hoppas jag

http://www.sofielund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lundqvist - 15 maj 2015 08:13


  Efter år av längtar är jag då tillbaka.  Mycket vatten har runnit under broarna sen sist men det är väl ingen mening med att redovisa här och nu. Det kan få komma vart efter.  Tänkte jag skulle uppdatera både er och mig själv lite på vad som...

Av Lundqvist - 13 augusti 2012 20:02

Ja så var då årets sommarsemester över för denna gång och jag måste säga at jag är så nöjd med denna semester. Tiden på Gotland var mycket bra vilket jag har skrivt om tidigare och mina 3 sista veckor på Väddö var även de mycket bra. Barn och barnb...

Av Lundqvist - 18 juli 2012 11:30

I år så blev det lite drygt 1 vecka på Gotland för oss. Måste säga att den här ön är speciell. Börjar verkligen förstå varför mina föräldrar föll pladask för Gotland och på något sätt så tror jag att ju äldre man blir ju mer uppskattar man Gotland so...

Av Lundqvist - 26 juni 2012 08:04

Eftersom det var regnuppehåll ett par timmar i går kväll så gjorde jag ett litet ryck. Det är tydligen superviktigt att alla mått är riktiga enligt instruktionen och det gör ju inte saken lättare. Jag är hela tiden på spänn för att jag ska göra fel...

Av Lundqvist - 24 juni 2012 20:06

När jag har möjlighet att spendera mycket tid här ute på landet så framkallar det många idéer. En del är ju väldigt enkla och kostar inte något att förverkliga. Andra krävs lite mer både vad gäller funderingar, kraft och en och annan krona. Tur att m...

Ovido - Quiz & Flashcards