Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010

Sommaren är slut

Av Lundqvist - 18 oktober 2010 08:08

 

Rent meteorologiskt så har väl sommaren varit slut ett bra tag men för mig så är sommaren definitivt slut när det är dags att stänga poolen, att ställa in alla trädgårdsmöbler och krukor.  Vi har ju även det här momentet som jag har berättat om tidigare att lökar skall tas upp och vinterförvaras. Jag kan säga att det blir en hel del men nu är det gjort.


Vi kom ut när mörkret hade lagt sig och det var inte mycket mer än att krypa in och mysa och njuta av en helt perfekt trattkantarellsoppa. Jag hann ändå med att se att vår stora lönn hade gjort ett bra jobb och släppt en hel del löv till marken. Vi kommer inte vara sysslolösa denna helg heller.


Lördag morgon bjöd på en helt klarblå himmel, ett par minusgrader och lite, lite nysnö. Det kändes helt rätt att stänga poolen och fixa allt annat som vi hade tänkt oss.
Allt flöt på riktigt bra förutom att lönnlöven var alldeles för tunga för vår lövblås så det fick bli den vanliga handkraften och det gick väl bra det me.


På eftermiddagen kände vi oss färdiga för dagen och avslutade den med att promenera vår vanliga runda.

 
När vi kom hem så tände eller snarare tryckte jag på knappen för att starta bastun eftersom vi kände oss lite ruggiga och det var riktigt skönt. Vattnet i uteduschen kanske var i kallaste laget men det kändes skönt ändå. Den är guld värd vår uteduschhörna.


Innan mörkret föll så tittade jag ut över våra ägor och kunde konstatera att vi hade gjort ett bra dagsverk. Rent och snyggt och gräsmattan var nästan fri från löv.


Natten var god och söndagmorgon bjöd på vackert väder. Eva gick upp lite tidigare och tog några fina kort på ett frostigt Sofielund.

        


Jag låg kvar ett tag till och drog mig lite och helt plötsligt hörde jag en duns ute. Klädde mig och gick ner och frågade Eva vad det var men även hon undrade vad det var. Lät precis som om något föll hårt mot veranda golvet.

Tog på mig lite mer och hittade rätt snabbt vad felet var.


Vår fina utedusch hade tyvärr glömt att ta på sig mössan i natt och därför frusit sönder. Den låg i ett antal bitar på uteplatsen och såg inte alls ut att må bra.
Skämt åsido så var det inte alls kul att se men man får väl skylla sig lite själv när man nu använder uteduschen när det är så kallt och man vet att det ska bli minusgrader på natten.

Så nu är det bara att försöka hitta en ny utedusch och ni som har hängt med under bloggåret vet att jag inte kommer att hitta en lika billig som den vi hade.


Nu var ju inte det här det enda som hade hänt under denna första frostnatt. Stod där och tittade ut över ägorna och kunde konstatera att lönnen hade gjort ett bra jobb över natten. 

      


Nu låter allt det här lite värre en vad det var. Helgen var kanon och vädret riktigt bra.

När vi kom hem så stod vår lilla matlåda utanför dörren och denna vecka bjuds det på asiatiskt tema. Ser riktigt bra ut. Här är veckans meny, bara så ni vet och blir lite suktade.

Måndag: Asiatisk fiskgryta med cocosmjölk, röd curry, broccoli och ris.
Tisdag: Kyckling wok med risnudlar, kål, paprika och morot
Onsdag: Strimlad biff med pak choy, blomkål, minimajs, soja och äggnudlar
Torsdag: Panerad kotlett med tomat/ingefärssås, syltade rotsaker och potatis.


Ha en riktigt bra vecka så hörs vi.


 
 
Ingen bild

Eva-Britt

18 oktober 2010 13:46

Så tråkigt med uteduschen.Lätt att vara efterklok. Ang. ditt inlägg på Jannes blogg kan jag meddela att jag inte har valt kaklet. Eddie hittade det här på nätet, det var ju så lite vi behövde, tog det osett.Däremot fick jag stå brevid maken som moraliskt stöd under hela kaklandet, plus att även jag, satte upp en del av kaklet:-) Vi hade oxå frost på söndag morgon men av frostbilderna att dömma har ni nog haft det betydligt svalare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lundqvist - 15 maj 2015 08:13


  Efter år av längtar är jag då tillbaka.  Mycket vatten har runnit under broarna sen sist men det är väl ingen mening med att redovisa här och nu. Det kan få komma vart efter.  Tänkte jag skulle uppdatera både er och mig själv lite på vad som...

Av Lundqvist - 13 augusti 2012 20:02

Ja så var då årets sommarsemester över för denna gång och jag måste säga at jag är så nöjd med denna semester. Tiden på Gotland var mycket bra vilket jag har skrivt om tidigare och mina 3 sista veckor på Väddö var även de mycket bra. Barn och barnb...

Av Lundqvist - 18 juli 2012 11:30

I år så blev det lite drygt 1 vecka på Gotland för oss. Måste säga att den här ön är speciell. Börjar verkligen förstå varför mina föräldrar föll pladask för Gotland och på något sätt så tror jag att ju äldre man blir ju mer uppskattar man Gotland so...

Av Lundqvist - 26 juni 2012 08:04

Eftersom det var regnuppehåll ett par timmar i går kväll så gjorde jag ett litet ryck. Det är tydligen superviktigt att alla mått är riktiga enligt instruktionen och det gör ju inte saken lättare. Jag är hela tiden på spänn för att jag ska göra fel...

Av Lundqvist - 24 juni 2012 20:06

När jag har möjlighet att spendera mycket tid här ute på landet så framkallar det många idéer. En del är ju väldigt enkla och kostar inte något att förverkliga. Andra krävs lite mer både vad gäller funderingar, kraft och en och annan krona. Tur att m...

Ovido - Quiz & Flashcards