Alla inlägg under maj 2010

Av Lundqvist - 8 maj 2010 18:14

Helgen har varit lugn och skön. Lugn utifrån att det inte har blivit så mycket byggande utan vi har fått glädjen att passa Emma o. Ines medans mamma o. pappa har fått en weekend i Nyköping som jag hoppas har varit bra. Anna fick i födelsedagspresent en övernattning på valfritt Scandic och dom slog till på Nyköping och som sagt så blev det denna helg.


Vi tog en dag ledigt i fredags och åkte ut redan torsdag kväll. Vi fixade lite på fredagen då det var hyffsat väder men riktigt kallt i luften.


Idag lördag så har vi som sagt mest lekt med Emma o. Ines men jag hann med en riktig rengöring av båten innan den ska i sjön.

Eva och barnen fick sättpotatisen i jorden så nu hoppas vi på färskpotatis till midsommar.

Emma var mycket aktiv i potatisjobbet medans Ines var mest aktiv i mask upptagningen.


På eftermiddagen kom regnet och då var det bara att dra sig inåt och hitta på lite kul saker.

Det blev bl.a

- skönhetsbehandling

- filmtime

- sagostund

- städning

- sångstund


I morgon drar vi oss hemåt rätt så tidigt för att gå på kalas. Det är dax att fira Leah som fyller 5 år på måndag.

Det kommer alla gånger ett antal bilder från det kalaset i morgon.


Nästa vecka är en extremt kort arbetsvecka. Vi sticker till Gotland på onsdag vid 12 tiden och ska ner och göra lite nytta. Jag hoppas vi blir hela syskonskaran med respektive. Lite osäkert kanske med svåger Uffe som har fixat ett nytt knä. Det är alltid kul att ses så där hela gänget för det händer inte allt för ofta.


Ni som har varit mina trogna läsare av denna blogg vet att Internetuppkoppling och Gotland inte funkar så bra. Kan därför inte lova så mycket där ifrån men jag lovar att jag ska göra ett par försök. Annars får ni hålla  er tills vi kommer hem på söndag.


Den som väntar på något gott................................


Njut nu av ett antal fina bilder från helgen.


Ha de


  

Storrengöring av båten


    

Vår extra hjälp med potatisen


  

Ines var en rackare att hitta mask. Det kan vi ha nytta av inför sommarens fisketurer.


  

En liten stund för sig själv


    

Tid för lite skönhetsbehandling


  

Filmtime


  

Sago- och sångstund



Av Lundqvist - 2 maj 2010 20:58

 

Vi börjar dock denna fina dag på landet. En lite kylig morgon men så otroligt vackert väder. Jag fortsatte med bygget och för övrigt blev det lite småpyssel. Fam. Lagerberg packade ihop strax före lunch men Eva och jag stannade ett par timmar till. Eva gick omkring och tog lite fina bilder.

          

Vid 2 tiden var det så dax för oss att dra oss hemåt för att stila till oss lite och duscha av oss landet dammet för att gå och fira Emil. Det är ju helt otroligt vad tiden går fort och när man ser de små så inser man verkligen att tiden inte står stilla.


Som vanligt så starta vi festen med presentöppnig,  Emil visade fint upp för alla vad han fick i paketen.

      


Innan det var dax för det stora goda tårtkalaset så ville barnen hoppa sig lite hungriga.


Härliga  smörgåstårtor serverades och lite god dricka. När vi var lagom mätta så dukades det upp ett par underbara tårtor och kaffe.

Till sång och hurra rop kom tårtan fram.

Hurra, Hurra för Emil 5 år!   

    

  



På stora kalas så måste det ju hända något som inte riktigt ingår i kalaset och så även på detta kalas. En liten slang till avloppet hade hoppat av och det var ju inte så kul eftersom diskmaskinen gick för fullt. Jaja allt fixade sig och kalaset kunde fortsätta. Det blev dock en liten extra städning under skåpen.

  



Vad vore ett kalas utan fiskdamm? Helt rätt, inget kalas alls.

    


Elsa tyckte den där blåsgrejen var roligast i påsen. Lite svårt att blåsa var det allt men det var en kul grej.

  



Emil kom igång bra och började leka med sina presenter och Elsa tyckte det var dax att gå ut och leka.

    

Tack Emil med familj för ett riktigt trevligt och roligt kalas. Hoppas Emil var nöjd med alla presenter.

Nästa helg är det dax för nästa kalas men det får jag återkomma till då.

Hoppas ni alla får en riktigt bra vecka.

Av Lundqvist - 1 maj 2010 18:27

Valborgsmässoafton och första maj har väl bjudit på ungefär det vädret som det brukar vara. Ska väl inte klaga men lite varmare kunde det väl ändå varit.


Själv kom jag ut redan i torsdags eftermiddag. Kändes skönt vill jag lova.

Fredagen (Valborg) blev en dag som försvann som en blixt. Åkte till tippen med ett stort lass. Bra att rensa alla förråd och allt man har samlat på sig under vintern.

Sen blev det en tur till Sågen för att köpa lite virke. Det kommer inte att bli så många svängar till Tomta kan jag lova. Priserna är så otroligt  mycket högre än på Byggmax. Ska ta hem släpkärrra och handla på mig lite grann.

Träffade på Herr o. Fru Funmark i Älmsta och det var på vippen att jag glömde bort Eva-Britt´s födelsedag. Skäms på dig Fredrik.

Var tvungen att åka hem direkt och hissa flaggan för födelsedags barnet.


Grattis Eva-Britt

  


Sen eftermiddag kom Eva och fam. Lagerberg ut till härligheten.

Emma hade otroligt  bråttom att srpinga ut in skogen och plocka blommor.

Det blev en fin liten bukett vill jag lova.

  


Vi åt en härlig Taco middag och trodde nog att vi skulle ut och tända en liten Valborgs eld. Tyvärr satte det vanliga Valborgsregnet stopp för det.


Vi vaknade på morgonen av att det knackade på dörren och där ute stod 2 små snuttisar och ville komma in. Mamma och Pappa fick en sovmorgon.


Jag gick ut och körde igång och började fixa lite med den berömde utbyggnaden och jag har väl inte kommit speciellt långt men  man kan ju börja se att det är något på G.

    


Vi bestämde oss för att ha en liten picknick och målet var Kasberget. Emma, David och Eva cyklade in till Älmsla för att köpa godis och lite annat. Vi andra tog bilen.

      



Vi klättrade tills vi nådde toppen där vi njöt av en riktigt god macka (Brie och salami). Tyvärr blåste det halv storm så det var väl inte det bästa dagen att besöka Kasberget.

Trevligt var det ändå.

          


När vi kom hem så fortsatte jag att bygga och Anna och David ville gärna ta upp friggan ur poolen. Gärna för mig. Dom körde på som bara den och det gick ju superbra.

Om det hände något speciellt under upptagningen undrar ni?


Nej varför tror ni det.

  

Ni får dra era egna slutsatser av denna bild.


För övrigt kan jag väl nämna att grönskan och växtligheten är kanon. Kan knappt fatta det har tagit sån fart efter denna vinter.

Eva la sig ner på magen och tog ett par bilder.

    


Nu önskar jag er alla en superbra 1 maj så hörs vi väl i morgon.

I morgon fyller Emil 5 år och det ska vi fira.




Ovido - Quiz & Flashcards