Direktlänk till inlägg 16 maj 2010

En lång härlig helg på Gotland

Av Lundqvist - 16 maj 2010 14:34

 

Vår Kristi Himmelfärds helg har vi spenderat på Gotland och i vårt sommarhus i Lilla Klintegårda. Systrar, svågrar lilla hustrun och jag brukar utnyttja denna helg för att ställa iordning allt inför sommarens ankomst. Så man kan väl säga att det har varit en arbetshelg men med mycket skön ledighet också.

 

Ni som följer min blogg vet att det är helt omöjligt att uppdatera en blogg från denna ö.Tråkigt att inte kunna ge er en uppdatering dag för dag men ni får njuta desto mer nu.

 

Eva och jag tog som sagt färjan ner redan på onsdag från Nynäshamn.

   

 

Bilen stuvades undan i ett hörn på båten så jag var lite orolig om vi skulle hitta tillbaka till den vid landstigning men det gick bra.

      

   

 

Vi kom fram till stugan lagom för att njuta av en skön eftermiddag i solen med lite trevliga saker på bordet.

   

 

Min svåger Uffe har för ett par veckor sedan gjort en större knäoperation men glädjande nog så hade han möjlighet och orken att hänga med ner till ön. Det var starkt gjort.

   

 

Just denna dag så blev det inte så mycket jobba av utan vi njöt av varandras sällskap och en god middag (marinerad fläskfilé med rotsaksgratäng) tillsammans med en sprakande brasa i kakelugnen. En underbar solnedgång bjöds vi också på.

     

 

Dagen efter var det dags att ta tag i lite arbete. Vädret var inte det bästa så det blev att ta på regnställen. Det hindrade oss inte för att vara ute hela dagen och jobba.

Tvätta rent, klippa, rensa och elda. Jag kan lova er att det blev fint efter detta pass.

         

 

 

Varje morgon vaknade vi mycket tidigt till naturens väckarklocka. Ni som inte vet hur en fasan låter kan jag bara säga att den låter högt och man vaknar, garanterat.

   

 

Tyvärr har jag inte något kort på Inger och Leffes suveräna middag för dag 2 men den gick inte heller av för hacker. Lammentrecoté med en underbar sparris sallad till. Till dessert blev det glass med solvarma hallon. (Nej Inger, köttet var inte segt).

 

En av dagarna så åkte vi inte till Visby för att spendera lite pengar. Det blev en ny tvättmaskin. Den tidigare hade frusit sönder.

Svåger Leffe ville mycket gärna hänga med Eva och mig för att handla på ICA. Leffe blev mycket imponerad av den nya tekniken på ICA med att scanna varorna och tog tillfället i akt att koppla sitt egna kort till denna tjänst. Jag önskar dig lycka till med scanningen och se till så du scannar alla varor annars blir det pinsamt med kollen.

   

       

 

Vädret har som sagt varit lite si och så med men mellan lite regnskurar så blev det riktigt skönt och vi tog vara på alla tillfällen att njuta av solen.

Vilken läcker bild va?

     

 

Det känns som alla bilder bara innehåller mat och njutning men så var inte fallet. Vi har gjort otroligt mycket under dessa dagar men det kan ju inte vara helt fel att ta vara på tiden och må bra också.

Vi har faktiskt fattat ett par viktiga beslut under dessa dagar.

 

  1. Vi kommer att lägga in en liten stöt för att sälja av en liten tomtplätt. Kontaktar mäklar killen redan på måndag. Han har redan varit där en gång och tittat på tomten och fällt den redan nu berömda kommentaren: ”Tomten ligger nära vägen”.
    Ligger inte de flesta tomterna nära en väg? 
  2. Vi ska göra ett mycket seriöst försök att hyra ut stället via förmedling.  

 

Kväll 3 var det dags för nästa härliga middag som Gunnel och Uffe stod för.

En fläskfilé gryta men pasta och till dessert en saffrans panacotta med en bärblandning vars bär jag inte kommer ihåg namnen på (havtorn???, blåa bär, röda bär, orange bär). Jaja gott var det i varje fall.

   

   

     

Sista kvällen var det dags för grillning av hamburgare och det var ju en upplevelse utan dess like. Himlen öppnade sig och det blev en blöt tillställning. Nej inte blöt tillställning på det sättet ni tänker nu utan rent matlagningsmässigt blev det blött. Åskan och blixten gjort ju sitt till att det blev ännu mer spännande att stå där ute. Vissa höll sig inomhus och tog lite kort på kockarna. Maten blev till slut god även denna kväll.

       

 

Här kommer lite andra fina bilder på omgivningen.

         

 

Vi lämnar ett grått Visby bakom oss för denna gång men vi kommer tillbaka till ett soligt och varmt Gotland om exakt 2 månader.

   

 

Tack ALLA  för en riktigt rolig och trevlig helg. Ser fram emot den 28:e augusti eller hur?

Hoppas ni får en bra vecka och att värmen kommer tillbaka.  

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lundqvist - 15 maj 2015 08:13


  Efter år av längtar är jag då tillbaka.  Mycket vatten har runnit under broarna sen sist men det är väl ingen mening med att redovisa här och nu. Det kan få komma vart efter.  Tänkte jag skulle uppdatera både er och mig själv lite på vad som...

Av Lundqvist - 13 augusti 2012 20:02

Ja så var då årets sommarsemester över för denna gång och jag måste säga at jag är så nöjd med denna semester. Tiden på Gotland var mycket bra vilket jag har skrivt om tidigare och mina 3 sista veckor på Väddö var även de mycket bra. Barn och barnb...

Av Lundqvist - 18 juli 2012 11:30

I år så blev det lite drygt 1 vecka på Gotland för oss. Måste säga att den här ön är speciell. Börjar verkligen förstå varför mina föräldrar föll pladask för Gotland och på något sätt så tror jag att ju äldre man blir ju mer uppskattar man Gotland so...

Av Lundqvist - 26 juni 2012 08:04

Eftersom det var regnuppehåll ett par timmar i går kväll så gjorde jag ett litet ryck. Det är tydligen superviktigt att alla mått är riktiga enligt instruktionen och det gör ju inte saken lättare. Jag är hela tiden på spänn för att jag ska göra fel...

Av Lundqvist - 24 juni 2012 20:06

När jag har möjlighet att spendera mycket tid här ute på landet så framkallar det många idéer. En del är ju väldigt enkla och kostar inte något att förverkliga. Andra krävs lite mer både vad gäller funderingar, kraft och en och annan krona. Tur att m...

Ovido - Quiz & Flashcards