Inlägg publicerade under kategorin Sofielund = Landet

Av Lundqvist - 23 juli 2009 07:24

När vi köpte vårt lilla paradis 2002 så satte jag upp ett litet löfte för mig själv och det löd: "Starta aldrig ett nytt projekt innan du avslutat det tidigare". Ett mycket bra löfte tycker jag men det är dock svårt att hålla och man behöver heller inte gå till överdrift när det gäller löftet.

Jag håller dock fast vid att i sak så är det helt rätt.

Vår förstukvist är inte klar ännu för det återstår det där lilla extra som gör att man är riktigt nöjd. Taktegel, grunden, slutmålning och lite piff.

Så därför ska jag nu smygstarta mitt sommarprojekt 2 innan jag är klar

med projekt 1.

Projekt Nr 2

Källare

Ett projekt som jag tyvärr måste erkänna att jag har startat tidigare med ej slutfört. För ett par år sedan så bytte jag ena sidan av taket så nu är det dax för sida nr 2.

Det skall även bytas dörr, bytas panel, målas och en del cement jobb.

Det största problemet jag har med källaren och som jag inte vet hur jag ska få bukt med är att det trycker upp vatten på golvet när det regnar mycket.

Har funderat en hel del men jag tror det är ett STORT jobb. Funderar lite på om man ska låna Jannes cementbladare och guta ett nytt golv. Mmm, får klura lite på det.

Av Lundqvist - 22 juli 2009 19:25

Idag har det varit en rätt lugn dag. Tog en sväng till Nortan med Janne, Maria och Noel för att hämta lite prylar på Ahlsell. Maria och Noel skulle byta ett par skor p.g.a att Eddie hade fel på sitt måttband när Noel's fot skulle mätas. Janne och jag fick i godan ro vandra runt i vår leksaksaffär.

Jag önskar Janne lycka till med beredaren.

När jag kom hem från Nortan så högg jag lite ved med min nyinköpta yxa. Den var riktigt bra vill jag lova och efter det lite gräsklippning.

Efter gräsklippningen kände jag mig lite krasslig och var tvungen att besöka våra 2 läkare, Emil och Leah, som tur är finns här på Sofielund. Efter en liten behandling så var jag på G igen och billigt var det ocskå. Det kostade mig bara ett antal majskrokar. (Snygg tröja va?)

Idag var det Eva som stod för middagen och det var en riktig höjdare vill jag lova.

- Grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde och stenbitsrom

Till det serverades ett mörkt bröd och ett väl kylt vitt vin

- Frasvåfflor (eller Råfflor enligt Leah) med laktosfri grädde (för fridens skull) och jordgubbssylt.

Kan även säga att barnen älskade soppan.

Hur gott som helst

Middag i SOLEN

Vad händer i morgon? Jag utlovar:

- Fisketur

- Pizza hos greken

Låter väl som en spännande dag.

Som sagt Janne:  Bona fortuna

PS: Ni som är intresserade av hur det var på kosafarin är välkomna att gå in på Daniels Blogg: http://www.daniellundqvist.info/

Av Lundqvist - 21 juli 2009 19:50

Idag har det varit en bra jobbardag. Jag har varit helt fokuserad på att bygga en trappa till den berömda förstukvisten och Eva har målat vitt med god hjälp av Susanne. Fick även ett uppdrag av hustrun att hämta hem en sten som hon såg för första gången för c:a 7 år sedan som hon gärna ville ha framför trappan.

Daniel var på direkt och sa: "Den tar jag själv". Jag kan säga att han var jäkligt glad att han hade storebror med sig när det så var dax att lyfta.

Lilla Eva är numera mycket glad. Efter 7 år så ligger nu stenen på plats.

Allt ska nu målas 1 gång till och sen återstår

- att bygga en bänk

- att spika läkt och lägga tegel på taket

- att fixa till grunden (prio 2000)

Sen ska jag fira att sommarens projekt nr 1 är avslutat. Otroligt vad lång tid det tog.

För övrigt så har jag provat den nyinköpta motorsågen av märket Meec och jag kan återigen konstatera att snålheten bedrar visheten. Efter en Farbror Melker upplevelse så startade skiten till slut. Positivt: Den funkade bra när den väl startade.

I morgon blir det nog en tur med båten. Emil var sugen på en tur så vi kanske plockar ihop lite mask och metar lite.

Tror även att det är dax (vet ni att vissa retar sig på denna stavning) att starta projekt #2.

De die in diem

Eva har fotat en av sin 200 Dahlior

After work

Målar nissor

Inte ett öga torrt

Av Lundqvist - 19 juli 2009 19:14

Idag var det ytterligare påfyllning i stugan när Fam. Lundqvist kom upp så nu är det fullt i stugan. Det är ju så roligt när alla är här på landet.

Vill på detta sätt meddela att vi inte kan ta emot fler nattgäster för tillfället. Dagsbesök är hjärtligt välkomna.

Idag har jag jobbat hela dagen med förstukvisten men det blir ingen bild på den idag. Jag tror ni är skittrötta på en massa bilder där ni ser att det inte har hänt något alls. Det är ju så med byggen att man jobbar och sliter på rätt bra men det syns ingen skillnad.

Idag bjöds det på korvgryta till middag. Det var riktigt gott.

Chorizo, falukorv, ölkorv, vitabönor, kidneybörnor, lök, kelda, grädde, minimajs, potatis. Där har ni receptet.

I morgon är det födelsedagkalas hemma i Väsby. Lilla Ines fyller 2 år och vi tar en tripp till Väsby för ett litet kalas.

För alla som vill veta så kan jag tala om att det är söndagkväll just nu och vissa bör tänka på göra lite söndagsvård inför morgondagen.

Av Lundqvist - 18 juli 2009 20:02

Idag är det den 18 juli och det är en dag att fira lite extra.

Dagens namn är FREDRIK och jag säger grattis till alla Fredrik.

Min mamma brukade alltid baka en sk Fredrikstårta denna dag och men det har man ju inte sett röken av. Skämt å sido jag e inte bitter.

Idag har vi återigen haft en kanondag. Vi tog båten till en liten ö som ligger strax söder om Barnens ö och hade det riktigt bra ett antal timmar.

Efter lunch så styrde vi vår kosa till Barnens ö och la till vid en brygga så vi fick tillgång  till en strand och de stora fick tillgång till ett hopptorn.

Efter ett antal timmar där så åkte vi i sakta mak hemåt. De var verkligen sakta mak. Båten gjorde inte mer än 8 knop med 5 vuxna och 3 barn.

Vi stannade till vid en vassrugg och David drog upp en riktigt fin abborre. Den ska bli god på en macka i morgon. Får hoppas på lite mer fångst eftersom grabbarna tog båten ut nu ikväll för att prova lyckan igen.

I morgon är en ny dag och vi hoppas vi får en bra dag.

Av Lundqvist - 17 juli 2009 19:45

Vilken dag, vilken dag.

Vill till att börja med tacka för alla fina kommentarer betr. min makeover. Jag har fått många positiva tillrop förutom från damen i kassan på ICA.

Ryktet spred sig snabbt så idag har vi haft besök av 50 HD killar på fika.

För övrigt så blev det påfyllning i stugan idag. Först på plan var Daniel och Leah. Vid 18 tiden kom Anna som hade åkt bussen ut. Vi njöt av kvällssolen och en superb hamburger middag.

Barnen har lekt så det står härliga till och Ines har koncentrerat sig på att vattna landen.

Bygget går framåt men jag tar det lite lugnt. Det gäller att ta vara på dom fina dagarna. Kan snickra när det är mulet.

I morgon kommer det alla gånger bli en resa med båten till någon ö. Vi får se vart det bär av.

Av Lundqvist - 16 juli 2009 21:55

Mycket besvär med bloggen ikväll. Hade skrivit ett riktigt bra inlägg idag och när jag väl skulle publicera det så blev det ett fel så allt försvann och det fanns inte sparat.

Min polare Per, ni vet Janne, säger alltid att jag ska skriva det i Word och spara det och sen publicera det därifrån. Jaja en vacker dag så.

Idag har vi som sagt varit iväg till havet och haft det riktigt bra. Vi kom dit vid 10 tiden och var helt ensamma på stranden men rätt så snabbt så fylldes det på med hugade badare. Jag har full förståelse för att stranden fylldes
snabbt när badtempen var så hög som 15gr :((
Känner inte barn något av kylan. Mina fötter är helt förfrysta efter 1 min.

Vädret var helt underbart, det som var lite synd var väl att Ines hade lite svårt att somna. Hon gjorde inte det kan jag säga. Det tog dock inte mer en ett par sekunder på vägen hem innan gamnacken satte in i cykelsadeln.
Emma somnade också när vi hade 500m kvar av resan.

Lagom till middagen kom David. Både barnen och David blev mycket glada över att se varann. Vi åt en riktigt bra middag.
Nyupptagen potatis och nyuppdragna fiskpinnar.

Lite kort från dagen bifogas.

Jag vet att ni alla är mycket nyfikna på två saker:

1. Hur går det med före / efter bilden på "Fredrik extreme make over"

Jag kan meddela att det går framåt men det tar tid. Kan lova att dom kommer bilder i morgon

2. Hur går det med byggprojektet. Det går framåt kan jag säga och det kommer att visa sig med lite bildbevis.

Jag kan även här och nu utlova ett helt nytt bygg projekt. Jag kommer inte att avslöja något om detta projekt här och nu utan jag förväntar mig att ni besöker denna sida.
Allt för att öka antalet besökare.

Nu måste jag sluta för dagen. Måste få till min ansiktsmask och "peela" benen inför morgondagen fotografering.

Ha en god natt.

Av Lundqvist - 16 juli 2009 08:26

Det var ju ett tag sedan det var någon trevlig semesterbild på mig själv så därför tänkte jag bara visa hur dagens ansikte ser ut.

Kan själv se att det är dax att ta fram trimmern och få bort det vildvuxna från ansiktet.

Varför inte sätta ut en före / efter bild i morgon.

Nu på morgonen har vi pumpat cyklarna för att ta en tur till Haken och njuta av havet. Eva har precis gjort färdigt matkorgen. Bilder från denna dag kommer senare.

På eftermiddagen ska jag nog sätta mig och planera färdigställandet av förstukvisten. Har en del kvar innan det kan kallas förstukvist.

I kväll kommer David och jag kan tänka mig att både han och barnen längtar.

Ha en bra dag för det ska vi.